In 2006 werden er per kilometer rails meer dan 20.000 treinkilometers
verreden, twee keer zoveel als het gemiddelde in de Europese Unie. Dat
meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek woensdag.
Het aantal treinkilometers omvat zowel het personenvervoer als het
goederenvervoer. Passagierstreinen maken het meeste gebruik van het
Nederlandse spoorwegennet. Hun aandeel is 92 procent van het totale aantal
treinkilometers. Het Europees gemiddelde bedraagt 79 procent.
Meer treinkilometers en meer passagiers
Niet alleen is het Nederlandse spoor druk bereden, er gaan ook veel meer
passagiers overheen. Volgens het CBS zit er een bovengemiddeld aantal
passagiers in een Nederlandse trein. Weliswaar is het in Franse en
Italiaanse treinen drukker, maar die landen hebben beduidend minder
treinverkeer.
Hoogste punctualiteit
Een van de redenen voor het intensieve passagiersvervoer is dat ons land veel
meer last heeft van files in vergelijking met andere landen. De trein is dan
een alternatief voor de weg. Daarnaast is het treinverkeer efficiënt
geregeld. Samen met Zwitserland kent Nederland de hoogste punctualiteit op
het spoor van Europa.
Goederenvervoer blijft achter
Met het railvervoer van goederen blijft Nederland sterk achter bij de rest van
Europa. Vooral Letland, Litouwen en Estland transporteren veel goederen over
het spoor. In de drie Baltische staten rijden lange, met bulkgoederen
gevulde treinen met een ladinggewicht dat drie tot vier keer zo groot is als
inNederland.
Dat het railgoederenvervoer bescheiden is, heeft onder meer te maken met het
goede Nederlandse alternatief: de binnenvaart. Bovendien wordt
goederenvervoer pas rendabel bij lange afstanden en zo groot is Nederland
niet.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl