Spam, in Nederland bekend onder de merknaam Smac, lijkt het ultieme
crisisvoedsel te zijn. Dit varkensvlees uit blik werd voor het eerst op de
markt gebracht tijdens de crisis in de jaren dertig in de vorige eeuw. In
1937 introduceerde voedingsbedrijf Hormel het beroemde blikje vlees in de
VS.

Unox kwam in 1950 met Smac, de Nederlandse variant van Spam.

Spam is hot
Nu, tijdens de diepste recessie sinds de introductie van Spam, is het product
weer populair. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers van Hormel deze
week, kreeg Spam een aparte vermelding. "De verkoopcijfers van alle
Spam-producten waren erg sterk", meldde het bedrijf.

Tegenover zakenkrant Financial
Times
meldde Hormel dat vlees in blik het afgelopen kwartaal een double-digit
groei had doorgemaakt, een groei van minstens 10 procent.

De reden voor de grote vraag naar Spam is evident: het is goedkoop. Of, in de
woorden van Hormel: deze producten hebben een "great value
proposition
".

Mac & Cheese
Een andere klassieke Amerikaanse budget-maaltijd voor thuis is macaroni
and cheese
, macaroni met kaas uit een pakje van producent Kraft Foods.
Ook dit voedsel zag een "double-digit" groei in de verkoop,
zo bleek begin mei bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers van Kraft.

Kool-Aid, een aanlengdrankje in poedervorm van Kraft, bleek toen eveneens een
crisissucces.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl