Het Japanse techconcern Sony breidt zijn verzameling gamestudio’s verder uit met de overname van videogamesontwikkelaar Bungie. De Japanners betalen via dochter Sony Interactive Entertainment 3,6 miljard dollar, omgerekend 3,2 miljard euro, voor de voormalige Microsoft-studio achter games als Halo en Destiny.

De deal van Sony is de derde grote deal in de videogamesindustrie in korte tijd. Onlangs maakte Microsoft bekend Activision Blizzard over te nemen voor een bedrag van 69 miljard dollar. Eerder kocht Take Two Interactive de maker van mobiele games Zynga voor 12,7 miljard dollar (11,2 miljard euro).

Met de overname van Bungie krijgt Sony de populaire schietspel Destiny in handen. Door het talent van Bungie in huis te halen wil Sony zich versterken tegenover de macht van Microsoft, die het heeft met onder andere de populaire Call of Duty Games.

Daarnaast lijken de concerns te concurreren met de exclusiviteit van hun games. Microsoft zou zeker drie nieuwe Call of Duty-games uit willen brengen voor de PlayStation van Sony. Maar mogelijk houdt het Amerikaanse techconcern de games die erna komen exclusief voor zijn Xbox-console en Windows-computers. Sony zegt op zijn beurt dat Destiny 2 en nieuwe titels niet exclusief blijven voor de PlayStation.

Het is zeker niet voor het eerst dat Sony een gamestudio inlijft, maar de overname is veruit de grootste in de afgelopen tien jaar voor het Japanse bedrijf. Doorgaans koopt Sony minder gevestigde namen die ze daarna helpen met het vermarkten en ontwikkelen van games. Dat gebeurde eerder met Naughty Dog en Guerilla Games. Uncharted, een game van die laatste gamestudio, is onlangs verfilmd door Sony en komt binnenkort in de bioscopen.

Sony houdt ook minderheidsbelangen in grotere gamebedrijven als Epic, de maker van het populaire Fortnite. Epic is voor een groot gedeelte eigendom van een ander gigantisch technologiebedrijf: het Chinese Tencent.

Bungie kwam in 2007 los van Microsoft

Bungie werd opgericht in 1991 en hielp mede de Xbox op de kaart te zetten met een van diens grootste titels: Halo. Microsoft betaalde ongeveer 30 miljoen dollar om de studio over te nemen toen Halo als game nog in ontwikkeling was. Het spel werd de basis voor Microsofts Xbox-consoles en heeft tot eind vorig jaar een omzet van meer dan 6 miljard dollar gegenereerd. Spellen in de serie worden inmiddels al jarenlang door 343 Industries geproduceerd. Dat is een andere ontwikkelaar van Microsoft.

Bungie kwam in 2007 los van Microsoft en werkte daarna in eerste instantie met Activision aan Destiny. Die samenwerking eindigde in 2019, waarna Bungie de game onafhankelijk exploiteerde. Het leek een overwinning voor de studio die destijds alleen kon opereren en zijn eigen titels kon uitgeven.

Destiny 2 heeft een basisspel dat gratis te spelen is. Daarnaast kunnen uitbreidingen en andere extra's worden gekocht. Die opzet bleek populair. De game trok sinds 2019 meer dan 20 miljoen spelers. Ter vergelijking heeft Call of Duty Warzone, een gratis versie van Call of Duty, ruim 100 miljoen spelers getrokken sinds de lancering in 2020.

Overigens lijkt de overname geen antwoord op Microsofts overname van Activision. Volgens het Japanse bedrijf zijn zij en Bungie al minimaal vijfmaanden bezig om de deal rond te maken. Microsoft en Activision zeggen dat gesprekken over hun deal eind vorig jaar zijn begonnen.

LEES OOK: Apple weigert mee te doen aan de metaverse met de eigen VR-bril, beweert een analist