Volgens de bank levert de constructie waarbij verenigingen, bedrijven en
andere organisaties een beloning krijgen voor het aandragen van een nieuwe
klant te weinig op.

SNS Bank reageerde hiermee vrijdag op de oproep van de Autoriteit Financiële
Markten (AFM) aan onder meer SNS, ING en Rabobank om een einde te maken aan
het tipgeld. Volgens de AFM is de constructie niet transparant en niet in
het belang van de klant, omdat niet duidelijk is of die meer moet betalen
vanwege de uitkering van het tipgeld.

Niet doorberekend
Volgens een woordvoerder van SNS werd het tipgeld bij zijn bank niet
doorberekend aan de klant. "Wie via een tipgever binnenkwam kreeg hetzelfde
aanbod als andere klanten. We vinden de vergoeding in de huidige
omstandigheden echter niet meer passend. Provisies en vergoedingen gaan over
de hele linie omlaag, daarom wilden we ook deze regeling aanpassen."

SNS Bank betaalde tipgevers sinds 2006 maximaal een half procent van de totale
verstrekte hypothecaire lening, tot een maximum van 1250 euro, als de tip
daadwerkelijk tot een contract leidde. Volgens de woordvoerder leidde de
ruime hoeveelheid tips echter te weinig tot succes.

Hij bestreed het verwijt van de AFM dat de regeling niet transparant zou zijn.
"Wij zijn altijd open geweest over het tipgeld, er was voldoende
transparantie."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl