Bijna niemand in Nederland kent het, maar het Chinese Snow Beer is volgens
marktanalisten de voorheen absolute marktleider Anheuser-Busch
voorbijgestreefd als het meest verkochte bier.
Volgens de Wall Street Journal werd vorig jaar 51,2 miljoen hectoliter
Snow Beer geconsumeerd in de wereld, tegen 48,4 miljoen hectoliter Bud Lite,
tot dan toe het best verkopende bier.
Het moet de gemiddelde trotse Amerikaan tot waanzin drijven: eerst werd
nationale trots Anheuser-Busch al overgenomen door een stel Braziliaanse
Belgen (InBev), en nu blijkt dat die vermaledijde Chinezen alwéér een
Amerikaans ’top-product’ van de troon stoten.
Die pijn moet men bij Anheuser-Busch ook voelen. Een woordvoerder van het
bedrijf sprak de cijfers ogenblikkelijk tegen. Volgens Anheuser-Busch maken
marktanalisten een fout door de verkoopcijfers van Budweiser niet op de
tellen bij Bud Lite.
Gespecialiseerde analistenfirma’s als Plato Logic wezen er
echter op dat die vlieger niet opgaat; biermerken moeten apart van elkaar
beoordeeld worden, en Bud Lite staat gewoon los van Budweiser.
Daarbij wees het bedrijf er fijntjes op dat waar Snow Beer de verkopen ieder
jaar flink ziet stijgen, Budweiser in 2006 nog een verkoopdaling zag van 2,2
procent, naar 44,2 miljoen hectoliter.
De oorzaak van Snow Beers onstuimige groei: China zelf. Van de meer dan
1.3 miljard Chinezen zijn er steeds meer bier gaan drinken. De Chinese
biermarkt groeit gemiddeld met 10 procent per jaar, en dat groeicijfer
compenseert ook het feit dat een Chinees gemiddeld minder bier drinkt dan
een Amerikaan of Europeaan.
Snow Beer, een joint venture van het Chinese China Resources Enterprise en
SABMiller, verkoopt de flesjes sinds het begin voor een flink lagere prijs
dan buitenlandse biermerken.
Daardoor kon het merk in korte tijd zoveel marktaandeel winnen. Overigens
levert dat de joint venture een stuk minder op.
De winstmarge van een gemiddelde Chinese bierproducent is 2 dollar per
hectoliter. Ter vergelijking: in Europa schommelt die winstmarge tussen de
50 en 80 dollar.
SABMiller verdient dan ook weinig aan Snow Beer. Hoewel het Chinese merk
verantwoordelijk is voor een derde van de totale bierverkopen van alle
SABMiller merken, voegt het minder dan vijf procent toe aan de winst.
Voor wie zich afvroeg waar Heineken in dit alles staat: vergeleken met
Snow Beer, komt onze nationale trots er bekaaid vanaf.
Volgens het jaarrapport van Heineken, verkocht de Amsterdamse brouwer in 2007
ongeveer 28 miljoen hectoliter Heineken bier, het bestverkopende merk van de
brouwer. Bijna de helft van Snow Beer, dus.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl