Oprichter Evan Spiegel van Snap, het bedrijf achter de razend populaire tienerapp Snapchat, gaf afgelopen dinsdag toe dat de app te moeilijk is voor veel gebruikers. Een makeover komt eraan.

Geen kattenpis, zo’n wijziging in je belangrijkste product, minder dan een jaar na de beursgang van Snap.

“Wat we de afgelopen jaren hebben opgepikt, is dat gebruikers Snapchat maar moeilijk snappen en gebruiksonvriendelijk vinden. Ons team werkt nu hard aan een antwoord op deze feedback,” aldus Snap-topman Spiegel dinsdag tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers voor financiële analisten. “Het gevolg is dat we onze applicatie herontwerpen om het gebruiksvriendelijker te maken.”

Spiegel gaf toe dat een en ander weleens een negatieve invloed zou kunnen hebben op Snaps zakelijke resultaten.

“We weten nog niet in welke mate het gedrag van onze gebruikers verandert wanneer ze onze vernieuwde applicatie gaan gebruiken,” aldus Spiegel. “Maar we zijn bereid dat risico te nemen omdat we geloven dat het op langere termijn gezond is voor onze business.”

Hiermee geeft Snap toe dat Snapchats mobiele app, beroemd om haar ontwerp dat vooral oudere gebruikers vaak in verbijstering achterlaat, de onderneming in problemen brengt nu Snap beursgenoteerd is en beleggers met argusogen wachten op de beloofde groei.

En Snap had al wind tegen met rampzalige cijfers over het derde kwartaal, een afnemende groei van gebruikersaantallen en een afschrijving van omgerekend bijna 44 miljoen euro, omdat haar camerabril flopte. Afgelopen dinsdag daalde het aandeel Snap met maar liefst 16 procent.

Lees ook op Business Insider

Een nieuwe manier om content te leveren

Snapchat Bitmoji

Foto: Snapchat

Spiegel weigerde dinsdag te zeggen wanneer de opgelapte app zal verschijnen.

“We hebben veel tijd geïnvesteerd in onderzoek naar de ontwikkeling van content feeds op mobiele telefoons,” zei hij met een verwijzing naar concurrenten Twitter en Facebook.

Hij noemde Facebooks “op vrienden gebaseerde” nieuwsfeed een product dat beperkend is voor de hoeveelheid nieuwe content die iemand kan ontvangen.

“Dit is een unieke kans om de ontwikkeling van contentlevering een andere richting op te sturen, een richting waarmee de tekortkomingen van op vrienden gebaseerde feeds omzeild worden,” aldus Spiegel.

De vernieuwde app zou het ontdekken van nieuwe informatie niet alleen vereenvoudigen, maar de gebruiker ook een meer gepersonaliseerde ervaring bieden, aldus Snapchat.

Het geplande herontwerp herbergt wél het grote risico dat jonge gebruikers, Snapchats grootste gebruikersgroep, massaal afhaken. Desgevraagd zei Spiegel dat de vernieuwde app eerst intern en op een testgroep zal worden uitgeprobeerd.

“We weten niet hoe het gaat uitpakken,” zei hij. Maar, voegde hij eraan toe: “We hebben geleerd dat we niet bang moeten zijn voor grote productaanpassingen waarvan we denken dat ze in het belang zijn van onze gebruikersgemeenschap.”