Heb je binnenkort een netwerkevenement of een vrijdagmiddagborrel met collega’s? Dan kunnen onderstaande trucs je helpen een goed gesprek te beginnen en ongemakkelijke momenten te voorkomen.

We hebben op online vraagbaak Quora een aantal gesprekken over dit onderwerp bekeken en ook andere bronnen gebruikt om de juiste strategie te vinden om de hele koetjes en kalfjes-fase over te kunnen slaan en gelijk een inhoudelijk gesprek te kunnen voeren.


Zorg dat je een aantal diepzinnige openingszinnen bij de hand hebt.

Foto: Luke MacGregor/Reuters

Verwacht niet dat inhoudelijke onderwerpen vanzelf in je gedachten opduiken. Je moet volgens softwareontwikkelaar Tracy Chou van Pinterest bij elke ontmoeting een paar binnenkomers hebben voorbereid.

Chou raadt aan om boeken te lezen over gedragseconomie of over populaire psychologie. Dat zijn onderwerpen waar iedereen een mening over heeft. “Iedereen is een mens en heeft een mening over zijn eigen gedrag en het gedrag van anderen.”

Maar ook TED-talks zijn volgens haar “een goede bron voor coole ideeën van over de hele wereld”. Zoals deze TED-talks over ondernemen.


Stel vragen over onderwerpen waar de andere persoon geïnteresseerd in is.

Lees ook op Business Insider

Foto: John Moore/Getty Images

Het advies van meerdere Quora-gebruikers luidt dat je een onderwerp moet aansnijden waar je gesprekspartner erg bevlogen over is. Pas dan krijg je écht een interessant gesprek. Toon vervolgens je interesse in dat onderwerp door er een aantal specifieke vragen over te stellen.

Aan iemand die van roddelnieuws houdt, kun je bijvoorbeeld vragen of hij of zij denkt dat de ‘celebrity-cultuur’ mensen minder gelukkig maakt met hun leven, werpt gebruiker Tatiana Esteves op.


Zoek uit wat je gesprekspartner bijzonder maakt

Foto: Flickr/cosmoflash

Wat je ook doet, vraag nooit wat voor werk iemand doet, schrijft Joshua Evans. In Frankrijk is iemand vragen naar werk vaak bijvoorbeeld ongepast. Fransen vragen elkaar meestal waar ze het liefst op vakantie gaan.

Als je dat wat te veel op het gesprek bij de kapper vindt lijken, kun je volgens Evans ook vragen naar hobby’s. Dat kan een heel leuk gesprek opleveren en je zou zelfs wel eens iets heel onverwachts kunnen ontdekken. Misschien is je gesprekspartner overdag wel advocaat en ‘s avonds rockgitarist.


Begin geen – geen! – praatje over het weer

Foto: REUTERS/Darren Ornitz

Dus het is drie graden kouder dan normaal in maart. Nou en?

“Voorkom koste wat kost om over het weer te praten. Het is het zwarte gat van het oppervlakkige gesprek”, zegt HR-medewerker Ambra Benjamin van Facebook.


Ga ervan uit dat je gesprekspartner diepgang heeft

Foto: Scott Barbour/Getty Images

“Als je ervan uitgaat dat je gesprekspartner wel eens saai zou kunnen zijn of onzin verkondigt, dan stel je misschien geen vragen die hem of haar in de juiste richting duwen en verpest jij juist het gesprek”, schrijft Tobias C. Brown.

Met andere woorden: ga ervan uit dat de ander net zo graag een stevig inhoudelijk gesprek wil als jij.


Dring mensen jouw mening niet op

Foto: Flickr/David Shankbone

Als je elk gesprek ziet als een mogelijkheid om anderen te overtuigen van jouw mening, dan kost het je waarschijnlijk moeite de aandacht vast te houden. Want uiteindelijk vindt niemand het prettig het gevoel te hebben bekeerd te worden.

“Doe niet te erg je best anderen te overtuigen van jouw gelijk”, stelt Joel Postman.

Sta in plaats daarvan open voor de ideeën van je gesprekspartner en probeer begrip op te brengen voor zijn of haar standpunten.


Onthul iets persoonlijks

Foto: Flickr/Erich Ferdinand

“Onthul iets over jezelf en bespreek hoe dat voelde en wat je daarvan hebt geleerd”, schrijft Jan Leadbetter. “Dat leidt vrijwel altijd tot persoonlijke onthullingen van je gesprekspartner. Het hoeven geen grote geheimen of iets dergelijks te zijn, maar gewoon iets persoonlijks.”

De theorie van Leadbetter wordt ondersteund door de wetenschap. Psychologen zeggen dat andere mensen zich verplicht voelen ook iets over zichzelf te onthullen als jij dat eerst hebt gedaan.

Let alleen op dat je niet te persoonlijk wordt. Je kan bijvoorbeeld wel vertellen over die nieuwe artiest die je deze week hebt ontdekt, maar niet dat je vreemdgaat.


Vertel iets specifieks over je werk of een project waar je mee bezig bent

Foto: Shutterstock

Als iemand vraagt wat voor werk je doet, zeg dan niet alleen dat je een schrijver of een dokter bent, maar fleur het gesprek op door te vertellen over iets specifieks dat je deze week hebt gedaan, stelt Lifehacker.

Ook als naar je hobby’s wordt gevraagd, is het goed iets over een recente ervaring te vertellen, of het nu gaat om breien of hardlopen in het park.


Vraag om verhalen, niet om antwoorden

Foto: Sean Gallup / Getty Images

Hoe was je weekend? Hoe gaat het? Het is verleidelijk om met zulke simpele vragen het ijs te breken, maar Chris Colin en Rob Baedeker schrijven op TED.com dat je beter een iets gedetailleerdere vraag kan stellen. Vraag bijvoorbeeld naar het beste moment van iemands weekend, of een moment waar de ander deze week naar uitkijkt.

Zo nodig je je gesprekspartner uit een verhaal te vertellen waardoor jij meer over hem of haar te weten komt.


Wees minder egoïstisch

Foto: Wikimedia Commons

Als je helemaal in de stress schiet omdat je nadenkt over hoe je op anderen overkomt, kan je beter je mindset veranderen en proberen je voor te stellen hoe je gesprekspartner zich voelt.

Pham Tien Hiep schrijft bijvoorbeeld dat we door een egoïstische lens naar andere mensen kijken. “We vragen ons af wat zij voor ons kunnen doen, terwijl we eigenlijk zouden moeten bedenken hoe we andere mensen kunnen helpen.”

“Als we stoppen aan onszelf te denken en ons om anderen gaan bekommeren, dan wordt het ineens makkelijk de juiste dingen te zeggen. Als we eenmaal openstaan voor andere mensen, staan we ook meer open voor onszelf en hoeven we niet meer echt na te denken over wat we zeggen.”


Breng een beetje pit in het gesprek

rode peper

Het is prima om een beetje door het nieuws heen te scrollen op zoek naar mogelijke gespreksonderwerpen, zolang het je maar verder op weg helpt.

Jeff Callahan stelt voor: “Maar maak het wat spannender als je iets hebt verteld. Vraag bijvoorbeeld wat de ander ergens van vindt, of hij of zij eerder voor A of B zou kiezen, of wat je gesprekspartner zou doen als hij of zij duizend euro zou krijgen.”


Houd niet stug vast aan vooraf bedachte vragen

Foto: Rosmarie Voegtli/flickr.com

Radiocorrespondent Celeste Headlee hield een TEDx-Talk waarin ze vertelde over tips van mensen die ze heeft geïnterviewd om productievere gesprekken te krijgen. Een van die tips die van toepassing is op journalisten en op ieder ander is “go with the flow”.

Het is prima als het gesprek niet precies volgens plan verloopt, zolang het maar interessant is.

Headlee: “We horen allemaal weleens een interview waarbij de gast heel lang aan het woord is en de presentator dan ineens een vraag stelt die uit het niets lijkt te komen of die al beantwoord is. Dat betekent waarschijnlijk dat de presentator al twee minuten eerder is gestopt met luisteren en aan het nadenken was over die briljante vraag die hij uiteindelijk wel moest stellen.

“En in het gewone leven doen we precies hetzelfde. Maar verhalen en ideeën blijven komen en die moet je op hun beloop laten en uitspreken.”


Geef een serieuze draai aan een licht onderwerp

Foto: Kaspars Grinvalds/Shutterstock

Schrijfster Diana Booher van het boek “Communicate Like a Leader” stelt in HuffPost dat je een hele doorsnee opmerking van je gesprekspartner kan gebruiken als startpunt van een heel interessant gesprek.

Als de ander bijvoorbeeld zegt dat hij net terug is van een lange zakenreis en ontzettend bang is voor zijn inbox, dan kun je diegene vragen of hij of zij het nog wel leuk vindt om op reis te gaan als hij of zij al zo veel op pad is voor werk, en waar hij of zij heen gaat op vakantie.


Vraag om advies

Foto: Marco Arment / Flickr

Toegegeven: je hebt lef nodig voor deze techniek, maar het helpt je zeker om te ontsnappen aan een stilvallend gesprek.

Uit onderzoek blijkt dat om advies vragen ook kan helpen om competenter over te komen en de ander zich meer jouw medestander te laten voelen.

Bovendien zou je zomaar eens een geweldige tip kunnen krijgen, bijvoorbeeld over waar je nieuwe, hippe kleding voor op je werk zou kunnen vinden.

Lees hier meer tips om het leven op en buiten kantoor makkelijker te maken: