Wie een zak Sinterklaascadeaus koopt, is daar 2,6 procent meer voor kwijt dan een jaar geleden. Dat is meer dan de inflatie die nu onder de 2 procent is gezakt.
Een zak met enkel populaire sinterklaascadeaus voor ‘grote mensen’ is dit jaar 3,3 procent duurder dan vorig jaar, een zak met enkel kindercadeaus 1,7 procent. Voor een zak met cadeaus voor jong én oud betaalt sint dit jaar 2,6 procent meer. Dat heeft ING Economisch Bureau berekend.

Dat de ‘Sinterklaas-inflatie’ bij volwassen op een hoger niveau ligt dan bij kinderen, heeft volgens de economen van de financiële instelling te maken met de prijsstijging van populaire cadeaus als boeken en geurtjes. Boeken zijn 5,4 procent duurder dan een jaar geleden. Luchtjes en andere schoonheidproducten stegen 3,6 procent in prijs.

Bij kinderen wordt de inflatie gedrukt door de gunstige ontwikkeling van de prijzen voor zoetigheid. Chocolade is even duur als een jaar geleden en snoep zelfs iets goedkoper. Speelgoed werd wel duurder: 3,4 procent.

Volgens de ING-economen is er naast zoetigheid maar een echte meevaller en dat betreft sieraden. Die werden 1,2 procent goedkoper, mede door de forse daling van de goudprijs.

Of de Sinterklaasaankopen lijden door deze prijsstijgingen, is nog de vraag. Het consumentenvertrouwen bereikte in oktober weliswaar het hoogste niveau in twee jaar, maar in historisch perspectief is het vertrouwen nog altijd laag. Bovendien zien veel huishoudens hun koopkracht dit jaar voor het vierde jaar op rij dalen, aldus ING Economisch Bureau.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl