Dat gaf Peter de Wit, directeur van Shell Nederland, donderdag aan tijdens een
perspresentatie.
Pernis is het vlaggenschip van Shell in Rotterdam. Met een dagelijkse
verwerking van 416 duizend vaten ruwe olie is Pernis de grootste
raffinaderij van Europa. Traditioneel levert Pernis veel benzine voor de
Europese buurlanden, waarbij vooral Duitsland een belangrijke afnemer is.
Maar nieuwe marktontwikkelingen maken een ommekeer noodzakelijk. "We zijn
begonnen om van Pernis een meer flexibele raffinaderij te maken, mede omdat
de benzinevraag vanuit Duitsland afneemt", lichtte De Wit toe.
Momenteel investeert Shell enkele tientallen miljoenen euro’s in
Pernis, waarbij verbetering van de dienstverlening en het aantrekken van
hoogwaardig personeel de kwaliteit van de raffinaderij moeten verbeteren.
Maar het grote werk moet nog komen. De Wit: "Eind dit jaar nemen we een
beslissing over investeringen ter waarde van één miljard euro in Pernis. Die
moeten in de drie volgende jaren plaatsvinden."
Duitsland is traditioneel een belangrijke afzetmarkt voor de benzine
die Pernis produceert. Maar Duitsland 'verdieselt' in de woorden van De Wit. "We
willen Pernis geschikt maken om meer benzine te leveren aan de Verenigde
Staten, waar er een tekort is aan raffinagecapaciteit."
Daarbij kan Shell niet zomaar benzine die nu naar Duitsland gaat naar de
andere kant van de Atlantische oceaan verschepen. "In de Verenigde
Staten heb je te maken met andere brandstofnormen, onder meer voor
ontzwaveling. Daar moet je geraffineerde producten op aanpassen".
Daarnaast zijn er volgens De Wit investeringen nodig om de raffinaderij in
Pernis efficiënter te maken.
Shell houdt nog wel een slag om de arm, omdat er nog onduidelijkijkheid is
over Europees beleid ten aanzien van de uitstoot van broeikasgas CO2. "Eind
dit jaar moet duidelijk zijn in hoeverre Europese raffinaderijen
CO2-vrijstellingen krijgen. Dat bepaalt mede de uiteindelijke
investeringsbeslissing", aldus De Wit.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl