• Shell schrapt tussen de 7.000 en 9.000 banen, hieronder zijn 1.500 medewerkers die vrijwillig vertrekken.
  • Het schrappen van banen moet leiden tot kostenbesparingen van 2 miljard tot 2,5 miljard dollar per jaar.
  • Bij Shell werken wereldwijd 83.000 mensen, een kleine 10.000 hiervan werken in Nederland.
  • De olie- en gasreus wil flink gaan vergroenen met oog op de energietransitie.

Bij Shell gaan wereldwijd 7.000 tot 9.000 banen verdwijnen. Dat maakt de olie- en gasreus woensdagmorgen bekend in een tussentijdse financiële update.

Shell wil kosten besparen vanwege de moeizame marktomstandigheden in de oliesector door de coronacrisis. Het bedrijf gaat drastisch reorganiseren en wil flink gaan vergroenen met oog op de energietransitie.

In het aantal banen dat Shell schrapt zijn ook circa 1.500 werknemers meegenomen die dit jaar vrijwillig vertrekken bij het bedrijf.

Het banenverlies vindt plaats in de periode tot eind 2022 en moet leiden tot kostenbesparingen van 2 miljard tot 2,5 miljard dollar per jaar.

Bij Shell werken wereldwijd 83.000 mensen, een kleine 10.000 hiervan werken in Nederland.

Wat voor bedrijf wil Shell in de toekomst zijn?

Eerder deden al berichten de ronde dat Shell bij zijn olie- en gasproductie de kosten met veertig procent omlaag wil brengen. Dat zou onderdeel zijn van een strategische revisie met het oog op de energietransitie en het vereenvoudigen van de structuur. Vraag die daarbij op tafel zou liggen is wat voor een bedrijf Shell in de toekomst wil zijn.

Bij de downstreamtak van Shell, goed voor 45.000 tank- en servicestations, zouden de kosten dan sowieso omlaag moeten. Daarnaast wordt gekeken naar andere ingrepen, waaronder het snijden in managementlagen.

Lees ook op Business Insider

Tevens heeft Shell plannen om het aantal raffinaderijen te verlagen tot minder dan tien. Het gaat dan om locaties die als strategisch essentieel worden beschouwd.

Door de coronacrisis staat de wereldwijde vraag naar energie op de korte termijn flink onder druk, onder meer omdat er veel minder wordt gevlogen en er dus ook minder kerosine wordt verbruikt.

Vanwege beperkende coronamaatregelen is het wegverkeer ook minder druk dan normaal, wat resulteert in lagere volumes van motorbrandstoffen als diesel en benzine.

‘We moeten meer gestroomlijnd worden’

Topman Ben van Beurden beschrijft de reorganisatie en het afscheid nemen van collega’s als een extreem zwaar proces. “Maar we doen dit omdat wij weten dat dit het juiste is voor de toekomst van het bedrijf. We moeten een simpeler, meer gestroomlijnd en competitief bedrijf worden dat slagvaardiger is en beter op klanten kan inspelen.”

Van Beurden herhaalt de doelstelling van Shell om in 2050 geen CO2 meer uit te stoten. Ook de reorganisatie zal in het teken hiervan staan. “Dit betekent ook dat wij het type producten dat wij verkopen moeten veranderen.”

LEES OOK: Shell is geen oliebedrijf, vindt topman Ben van Beurden – en legt daarmee de vinger op het imagoprobleem van de energiereus