De huidige minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen volgt mogelijk Jos Nijhuis op als baas van luchthaven Schiphol.

Dat meldt Nieuwsblad Transport op basis van anonieme bronnen. Het huidige contract van de 58-jarige Nijhuis loopt aan het einde van dit jaar af.

Volgens het vakblad heeft het er alle schijn van dat hij geen derde termijn krijgt als topman van Schiphol, dat voor 70 procent in handen is van de Nederlandse staat. Hij zou niet over een “goede politieke antenne” beschikken.

Salaris Nijhuis groot obstakel

Ook het salaris van Nijhuis zou het ministerie van Financiën een doorn in het oog zijn. De Schiphol-baas krijgt jaarlijks 900.000 euro bijgeschreven op zijn rekening. Dat vindt het kabinet aan de hoge kant: in de Wet normering topinkomens is vastgelegd dat bestuurders in de semi-publieke sector maximaal 179 duizend euro per jaar mogen verdienen.

Omdat Schiphol een staatsdeeelneming is geldt een soepeler regime. Het beoogde maximum voor topbestuurders is hier vastgelegd op 430 duizend euro. Nijhuis wil echter alleen voor twee jaar bijtekenen als hij zijn huidige salaris mag behouden. Dat ligt zeer gevoelig bij PvdA-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem.

Volgens Nieuwsblad Transport loopt Schultz van Haegen zich inmiddels warm om Nijhuis te vervangen als hoogste baas van de luchthaven. De 45-jarige VVD-politica kondigde eerder deze maand aan na de huidige kabinetsperiode te stoppen als minister.

Innige band politiek en bedrijfsleven

Mocht Schultz van Haegen inderdaad de overstap maken, dan stroomt opnieuw een bewindspersoon direct door van de politiek naar het bedrijfsleven. Zo ging Camiel Eurlings voor KLM aan de slag toen hij stopte als minister van Verkeer en Waterstaat. Jack de Vries verdedigde als staatssecretaris van Defensie nog de aanschaf van de JSF, na zijn aftreden ging hij als lobbyist voor de fabrikant ervan aan de slag.

Lees ook op Business Insider

En het zijn niet alleen de grote namen die het lobbycircuit ingaan. Oud-PvdA-Kamerleden Chantal Gill’ard en Luuk Blom zetten hun eigen lobbybureau op. En onlangs stapte VVD-Kamerlid Bart de Liefde op om voor taxidienst Uber te gaan werken.

Zeker een kwart van alle voormalig Kamerleden, ministers en staatssecretarissen is sinds 2002 lobbyist geworden, bleek eerder uit onderzoek van de Volkskrant. Corruptiewaakhond Transparency International pleit daarom voor een afkoelperiode zoals die bijvoorbeeld geldt in Brussel. Leden van de Europese Commissie mogen een jaar lang niet werken voor bedrijven waar ze als commissaris over moesten beslissen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl