Automakers zitten met een lastig dilemma. Vrijwel elke fabrikant pronkt met
een auto van de toekomst: een hybride model, dat de traditionele
verbrandingsmotor combineert met elektrische aandrijving, dan wel een
volledig elektrische auto.
Maar de betaalbare winstmakers zijn nog altijd de benzine- en dieselauto’s.
Analisten van de Amerikaanse zakenbank Sanford Bernstein schatten dat in
2020 hooguit een vijfde van de auto’s in Europa uit hybrides en elektrische
wagens zal bestaan, zo meldt weekblad The Economist.
Dat is niet zozeer vanwege kinderziektes van paradepaardjes zoals GM’s Chevy
Volt, de hybride-auto die recent negatief
in het nieuws kwam vanwege brandgevaar bij crashtests.
Efficiëntieslag
Het probleem is eerder dat autofabrikanten nog volop mogelijkheden hebben om
benzine- en dieselmotoren zuiniger en schoner te maken.
In de komende vijftien jaar kan de CO2-uitstoot van auto’s uit de compacte
middenklasse met een derde dalen bij benzinemotoren, tot gemiddeld 100 gram
per kilometer. Voor diesels ligt er naar verwachting een efficiëntieslag van
een kwart in het verschiet, verwacht Sanford Bernstein.
Meerprijs
Daarmee zijn benzine- en dieselmotoren nog altijd minder schoon dan hybrides,
waarvan de CO2-uitstoot naar verwachting daalt tot gemiddeld 40 gram per
kilometer in 2025. Maar elektrische en hybride auto's blijven het nadeel
houden dat er een forse meerprijs betaald moet worden voor de schoonste
technologie.
The Economist
ziet daarom voorlopig dat de trend blijft: e-auto's voor het schone imago en
traditionele verbrandingsmotoren voor de winst van autofabrikanten.
Lees ook:
auto-ongeluk
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl