• Deze zomer kan er chaos ontstaan op luchthaven Schiphol, als de personeelstekorten tegen die tijd nog niet zijn verholpen, zo schrijft De Telegraaf.
  • Afgelopen weekend was hier een voorproefje van: tientallen vluchten werden geannuleerd doordat bagagemedewerkers van KLM het werk neerlegden uit onvrede over onder meer de werkdruk.
  • Vakbonden geven de luchtvaartmaatschappij de schuld van de staking en waarschuwen voor meer acties.
  • Lees ook: Topman Air France-KLM krijgt beloningspakket van ruim €4 miljoen, terwijl bedrijf miljarden verlies lijdt

Het kan een hete zomer worden op luchthaven Schiphol, als de personeelstekorten bij het inchecken en inladen van de bagage tegen die tijd nog niet zijn verholpen, zo schrijft De Telegraaf maandag.

Dit weekend kregen reizigers een voorproefje van hoe zo’n vakantiedrama eruit kan zien. Zaterdag legden 150 bagagemedewerkers van KLM het werk zes uur lang neer uit onvrede over onder meer de werkdruk en het salaris. Hierdoor moesten tientallen vluchten worden geannuleerd.

De directie van KLM beloofde zaterdag in gesprek te zullen gaan over de arbeidsvoorwaarden en de werkdruk.

“Ik hou mijn hart vast”, zegt de topman van reisbrancheorganisatie ANVR, Frank Oostdam, over de komende zomer tegen De Telegraaf. Schiphol heeft duizenden vacatures openstaan en kampt met veel gaten in de roosters, die verergerd worden door het hoge coronagerelateerde ziekteverzuim.

Het personeelstekort is ontstaan doordat KLM tijdens de coronacrisis veel minder uitzendkrachten nodig had, vanwege de beperkingen voor het vliegverkeer. Zij zijn elders én voor meer geld aan het werk gegaan, zo schrijf de krant. Vakbonden FNV en De Unie geven het management van KLM de schuld van de staking van afgelopen zaterdag en waarschuwen voor meer acties, bij gebrek aan een oplossing voor de onvrede van werknemers.

Lees ook: Marjan Rintel wordt opvolger van Pieter Elbers als directeur van KLM

Een bagagemedewerker pleit in een 'SOS'-brief aan de KLM-directie voor het in vaste dienst nemen van meer mensen: "Wij vinden het onacceptabel dat er structureel te veel werk is met de aanwezige medewerkers. Dit leidt tot overbelasting van de huidige medewerkers, ontevreden passagiers, ontevreden medewerkers en bovenal verlies van veiligheid."

Oostdam van de ANVR spreekt tegenover De Telegraaf zijn zorgen uit over het drukke zomerseizoen wat betreft de bagageafhandeling bij KLM en op Schiphol.

LEES OOK: Parkeerkosten vliegveld fors omhoog: reiziger betaalt voor weekje Schiphol minstens €80