• Schiphol Group heeft met de uitgifte van nieuwe obligaties 1 miljard euro opgehaald.
  • Een deel is bedoeld voor het aflossen van schulden, maar de luchthaven houdt het meeste geld achter de hand voor als de markt voor vliegreizen herstelt en er opgeschaald moet worden.
  • Luchthavens worden door geldschieters over het algemeen als een veiligere investering gezien dan luchtvaartmaatschappijen.

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft met de uitgifte van nieuwe obligaties 1 miljard euro opgehaald. Daarmee voegt het vliegveld zich bij de ondernemingen in de reisindustrie die met de schuldpapier de financiële klappen van de coronacrisis willen opvangen.

Bij Schiphol gaat het om obligaties met looptijden van 4 en 12 jaar, waarmee respectievelijk 300 miljoen euro en 700 miljoen euro is opgehaald.

Het grootste deel van die opbrengst wil de luchthaven achter de hand houden voor het geval dat de markt voor vliegreizen herstelt en er opgeschaald moet worden. Daarnaast is een deel bedoeld voor het aflossen van andere schulden, zo geeft een woordvoerder aan.

Om over voldoende liquiditeit te beschikken gaf Schiphol vorig jaar voor een bedrag van ruim 2,2 miljard euro aan obligaties uit en kwam het met andere kredietfaciliteiten.

Nu de vaccinatiecampagnes in volle gang zijn bereiden investeerders zich voor op een economische opleving. Luchthavens worden door geldschieters over het algemeen als een veiligere investering gezien dan luchtvaartmaatschappijen.

Die laatste kampen vaak met hoge schulden en exploiteren een vloot van vliegtuigen. En die vliegtuigen dalen na verloop van tijd in waarde. De bezittingen van luchthavens zouden waardevaster zijn.

Andere luchthavenuitbaters, zoals die van de Londense luchthavens Gatwick en Heathrow en die van Frankfurt, haalden recent ook al geld op met de uitgifte van obligaties. Luchtvaartmaatschappijen easyJet en Wizzair deden hetzelfde.

LEES OOK: Schiphol lijdt verlies van €563 miljoen in coronajaar 2020: aantal passagiers nam met 71% af