Dit heeft directeur Jos Nijhuis van Schiphol vrijdag gezegd tegen Luchtvaartnieuws.nl.

Schiphol en KLM lagen de afgelopen jaren veelvuldig met elkaar overhoop. KLM
vond dat de luchthaven niet genoeg rekening hield met haar positie als ‘home
carrier’ en te veel de nadruk legde op het binnenhalen van concurrenten van
KLM.

Schiphol daarentegen verhoogde havengelden keer op keer en was van mening dat
KLM zich moest schikken in haar lot als ‘een van de velen’ op de luchthaven.

Puur zakelijk conflict

En nu is alles weer koek en ei? "Ja, zo snel kan het gaan", zegt
Nijhuis. "Dankzij de Commissie Shared Vision onder voorzitterschap van
Hans Alders. Wij zien in dat ons succes samenhangt met dat van de home
carrier. Het verheugt ons dan ook dat vorig jaar van de 1,3 miljoen
passagiers op Schiphol 900.000 van KLM waren.”

De Commissie Shared Vision, die regelmatig bijeen komt richt zich op twee
dingen: naleving van de eerdere afspraken over het gebruik van de luchthaven
en de toekomstige ontwikkeling. Alders fungeert volgens Nijhuis als een
“bruggenbouwer”.

De directeur van Schiphol ontkent verder dat er in het verleden sprake was van
een persoonlijke tegenstelling tussen hem en topman Peter Hartman van KLM. "Nee,
het was puur een zakelijk conflict en we zijn nu bezig met de oplossing
ervan."

Lees meer
luchtvaartnieuws op Luchtvaartnieuws.nl
.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl