"Om de passagiers en luchtvaartmaatschappijen voor ons te kunnen winnen,
moeten we topkwaliteit bieden”, zei AdP-topman Pierre Graff in een
toelichting. De luchthavens moeten concurreren met andere luchthavens in
Europa, zoals Frankfurt, Madrid, Londen, maar ook met luchthavens in het
Midden-Oosten. Volgens de topman gaat het om de eerste samenwerking tussen
grote internationale luchthavens. AdP is eigenaar van de Parijse luchthavens
Charles de Gaulle, Orly em Le Bourget.
Schiphol neemt een belang van 8 procent in AdP waarmee de investering
uitkomt op 530 miljoen euro. Het belang is afkomstig van de Franse overheid,
grootaandeelhouder van AdP. De Fransen nemen op hun beurt eenzelfde belang
in de exploitant van de nationale luchthaven voor een totale investering van
370 miljoen euro.
De samenwerking moet vanaf 2013 per jaar ongeveer 71 miljoen euro aan
opbrengsten- en kostenvoordelen opleveren. Het verbond vertaalt zich niet
direct in lagere ticketprijzen, aldus financieel topman Pieter Verboom van
Schiphol Group. "We besparen wel kosten, maar we moeten ook investeringen
doen.”
Ook willen de luchthavens klanten betere service leveren. Dit zal voor
passagiers vooral te merken zijn in een grotere keuze in het aantal
bestemmingen en snellere transfers.
Schiphol keek al langer naar samenwerking met andere luchthavens om de
concurrentiepositie te versterken, aldus Verboom. Na de fusie tussen Air
France en KLM kwam Parijs in het vizier. ,,We hebben onze samenwerking vanaf
het begin met Air France-KLM overlegd. Zij zijn onze belangrijkste klant.
Als zij het beter doen, is dat voor ons ook goed.”
Daarnaast is er overleg geweest met het ministerie van Financiën en de
gemeenten Amsterdam en Rotterdam, die alledrie een belang hebben in de
Nederlandse luchthaven. ,,Het is weleens anders geweest, maar de gesprekken
verliepen uitstekend'', zegt vertrekkend Schiphol-directeur Gerlach
Cerfontaine. ,,Men zag het nut er meteen van in, ook voor de regio. Er werd
met daadkracht gehandeld.''
De overheden stelden wel de voorwaarde dat het aandeel dat AdP in
Schiphol heeft, niet in andere handen kan komen. "Daarvoor is een speciaal
aandeel uitgegeven, met een zogenoemde A-status.'' Een andere voorwaarde was
dat de overeenkomst nog kan worden teruggedraaid. ,,Elke twee jaar evalueren
we wat de resultaten zijn.''
Mogelijk wordt de overeenkomst tussen Schiphol en AdP verder uitgebreid met
nieuwe allianties, bijvoorbeeld met JFK Airport in New York. ,,Dit is een
wens van Delta Air Lines, partner van Air France-KLM'', aldus Verboom. Een
fusie zit er niet in. "De andere aandeelhouders zouden niet meer van hun
belang willen inleveren, maar dat is ook niet nodig.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl