De disruptie van de vaarroute van handelsschepen door de Rode Zee lijkt nu ook het transport van vloeibaar gas (lng) te raken. Intussen proberen andere vrachtschepen die toch door de Rode Zee varen, aanvallen van Houthi-rebellen af te wenden door te verklaren dat ze ‘Chinees’ zijn.

Qatar lijkt te zijn gestopt met het sturen van tankers voor vloeibaar gemaakt aardgas (lng) door de Straat van Bab el Mandeb, de doorgang aan de zuidkant van de Rode Zee. De pauze volgt op de luchtaanvallen van de Amerikanen en Britten op Houthi-doelen in Jemen, die de risico’s rond de belangrijke vaarroute hebben doen toenemen.

Minstens vijf lng-schepen die worden geëxploiteerd door Qatar en op weg waren naar de zuidelijke doorgang zijn sinds vrijdag stilgelegd, meldt persbureau Bloomberg op basis van scheepvaartgegevens. Drie tankers zijn gestopt voor de kust van Oman, één ligt in de Rode Zee en de andere ligt in de Middellandse Zee nabij het Suezkanaal.

De Amerikaanse en Britse marine adviseerden de scheepvaart om weg te blijven uit de gevarenzone in de zuidelijke Rode Zee na de luchtaanvallen op de door Iran gesteunde militante Houthi-rebellen. Minstens drie grote exploitanten van olietankers hebben al verklaard dat ze het gebied zullen vermijden.

De Houthi's hebben geen schepen aangevallen die gas vervoerden sinds ze medio november schepen begonnen lastig te vallen. Qatar, een van de grootste lng-exporteurs ter wereld, was een van de weinige gasleveranciers die de Rode Zee en het Suezkanaal tot afgelopen vrijdag bleef gebruiken om brandstof naar Europa te sturen. De meeste lng-exporteurs maakten al gebruik van alternatieve, langere routes.

Internationale vrachtschepen in Rode Zee doen alsof ze Chinees zijn

Verschillende vrachtschepen en tankers in de Rode Zee hebben verkondigd dat hun bemanning volledig 'Chinees' is, kennelijk in de hoop dat de banden met China de Houthi-rebellen zullen overhalen om ze niet aan te vallen.

Ten minste negen van dergelijke schepen die de Rode Zee naderen of oversteken, hebben hun bestemming aangepast en verklaren dat hun bemanning "CHINESE" of "ALL CHINESE" is op hun automatische identificatiesysteem (AIS), de wereldwijde tracker die vereist is door de internationale maritieme conventie.

Vijf van deze schepen werden voor het eerst geïdentificeerd door persbureau Bloomberg. Business Insider vond ten minste vier andere schepen in de buurt van de Rode Zee die op zondagavond soortgelijke berichten verstuurden.

Het bulkvrachtschip Great Ocean bijvoorbeeld, dat vaak naar Chinese havens vaart en onder Liberiaanse vlag vaart, schreef dat het een "ALL CHINESE CREW" had.

Een ander schip, het bulkvrachtschip Dias, dat ook onder Liberiaanse vlag vaart en vorig jaar vooral havens in Oekraïne en China aandeed, gaf het signaal "CHINA" af, toen het in de buurt van de Rode Zee voer.

Schepen die de regio rond de Rode Zee dit weekend verlieten, hebben sindsdien hun AIS-bestemmingen weer op normaal gezet.

De nieuwe praktijk wijst erop dat eigenaren of bemanningen van deze schepen geloven dat banden met China kunnen helpen om sympathiek over te komen tegenover de Houthi-rebellen, die sinds november hun aanvallen in de Rode Zee hebben opgevoerd.

China is kritisch geweest over de Israëlische bombardementen en andere militaire acties in Gaza en heeft zich uitgesproken tegen luchtbombardementen van de VS en het VK op Houthi-doelen afgelopen week.

In de Golf van Aden veranderen schepen hun bestemming vaak naar "ARMED GUARD ONBOARD", om zo piraten af te schrikken.
In de Golf van Aden veranderen schepen hun bestemming vaak naar "ARMED GUARD ONBOARD", om zo piraten af te schrikken.
Screenshot/VesselFinder

Sommige schepen zetten trackers uit als ze door Rode Zee varen

Minstens twee schepen in het gebied hebben verklaard gelieerd te zijn aan Rusland, een ander land dat in het openbaar kritiek uitte op de aanvallen op de Houthi's.

Trackers laten ook zien dat meer dan tien schepen de status "ARMED GUARD ONBOARD" weergeven, als ze door de Rode Zee varen. Verder hebben sommige schepen hun AIS-trackers uitgezet als ze de regio binnenvaren, in de hoop onopgemerkt voorbij de Houthi's en piraten te glippen.

Mohammad Ali al-Houthi, een prominente leider van de rebellenorganisatie, zei eerder dat commerciële schepen op hun AIS-tracker moeten aangeven dat ze "geen banden hebben met Israël", als ze willen voorkomen dat ze worden aangevallen.

Diverse schepen in de Rode Zee lijken de suggestie van al-Houthi op te volgen en zenden berichten uit als "NO CONTACT ISRAEL" of "NO ISRAEL INVOLVED".

De golf van Houthi-aanvallen heeft de internationale scheepvaart aanzienlijk verstoord en tot stijgende kosten geleid doordat grote transportbedrijven de scheepvaartroutes door de Rode Zee zijn gaan mijden.

Naar schatting 90 procent van de containerschepen die door het Suezkanaal zouden zijn gevaren, wijkt nu uit naar het zuidelijke puntje van Afrika, vertelde Simon Hearney van maritiem onderzoeksbureau Drewry aan Associated Press.

LEES OOK: Rusland importeerde in 2023 voor minstens $9 miljard aan westerse elektronica die nuttig is voor de wapenindustrie, blijkt uit Oekraïens-Amerikaans rapport