‘Lighter than Air’, roept Samsung over zijn nieuwste laptop. Het
Zuid-Koreaanse bedrijf daagt Apple uit. Want Samsung heeft zijn eigen
Macbook Air, de X360, maar dan lichter en beter, aldus het bedrijf.
In januari lanceerde Apple zijn Macbook Air. Geschikt voor de ‘Road Warrior’,
aldus voorman Steve Jobs. Want dankzij de geringe dikte en het gewicht was
het, in tegenstelling tot andere laptops, geen probleem om mee te nemen.
Apple’s voorbeeld werd al snel gevolgd. Door Lenovo, de Chinese
computerbouwer die in 2003 de pc-tak van IBM overnam. Het bedrijf kwam met
de X300, net als de Air licht en dun. Maar probleem van Lenovo blijft zijn
geringe marktaandeel op de consumentenmarkt. De computerfabrikant lijkt het
daardoor af te leggen tegen Apple, het consumentenmerk bij uitstek.
Kan Samsung een serieuze concurrent worden? Het bedrijf heeft met televisies
en beeldschermen laten zien hoe je een markt verovert. Van een B-merk zes
jaar geleden naar marktleider nu. Ook de mobiele telefoontak doet het goed
bij de consument. Het bedrijf neemt inmiddels een tweede plaats in achter
het ongenaakbare Nokia. Ook in deze markt botst Samsung met Apple. In
reactie op de iPhone lanceerde het bedrijf verschillende telefoons met
aanraakscherm.
In de notebookmarkt lijkt Samsung de strategie van de televisies te willen
volgen. Voordat Samsung zich als A-merk opwierp, bouwde het bedrijf al
televisies voor andere merken. De schermen waren van Samsung, maar
bijvoorbeeld Sony plakte hier zijn merk op. Vervolgens besloten ze onder hun
eigen merk de markt te betreden.
Hetzelfde doet het met notebooks. Samsung maakt al veel onderdelen voor
de schootpc’s, zoals geheugen, chips en schermen. Maar tot nu toe deed het
dat voor derden. Nu wil het onder het eigen merk de markt veroveren. Dit
jaar ging het bedrijf van start met de verkoop in westerse landen. Nederland
was begin juli aan de beurt.
Na enkele standaardmodellen wil Samsung zich met zijn X360 duidelijk op de
modebewuste consument richten. Bij uitstek het terrein van Apple. En Samsung
probeert het vooral beter te doen. Het heeft goed naar de kritiek op de
Macbook Air geluisterd.
De Air mankeerde vooral genoeg poorten voor usb of HDMI, dus heeft Samsung die
er wel in gebouwd. Ook claimt het bedrijf een veel langere batterijduur.
Standaard komt bovendien een flash drive van 128 gigabyte, meer dan de
optionele 64 gigabyte van de Air. Tenslotte is de X360 een fractie lichter.
Apple’s machine is dan wel weer iets dunner en herbergt een iets snellere
processor.
Belangrijker nog is de prijs. Waar de Air begint op ongeveer 1700 euro,
start het apparaat van Samsung op 1400 euro. Weer in het voordeel van de
Zuid-Koreanen.
Al met al vindt Apple een formidabele concurrent tegenover zich. Bekender dan
bijvoorbeeld Lenovo. En wat betreft marketing minstens zo bedreven als het
hippe Amerikaanse bedrijf. Apple kan zijn borst natmaken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl