• Werkgevers zijn dit jaar een stuk terughoudender met het bieden van hoge salarissen, constateert werving- en selectiebureau Michael Page.
  • In reactie daarop maken werkzoekenden in toenemende mate gebruik van AI om hun kansen te vergroten.
  • Ze zetten AI volgens vacaturesite Indeed vooral in voor het opstellen van een motivatiebrief en CV en het oefenen op een sollicitatiegesprek.
  • Lees ook: 1 op 4 werkgevers probeert vertrekkend talent te behouden met hoger tegenbod voor salaris

Werkgevers zijn in 2024 na twee jaar van forse salarisstijgingen een stuk terughoudender met het bieden van bovengemiddelde salarissen, blijkt uit maandag gepubliceerde de Salarisgids van werving- en selectiebureau Michael Page.

Door de nauwelijks groeiende economie in 2023 en de verwachte krimp in het eerste halfjaar van 2024 sturen bedrijven dit jaar harder op de kosten, waardoor ze ondanks de krapte op de arbeidsmarkt niet bereid zijn tegemoet te komen aan de hoge salariseisen van werkzoekenden.

Sollicitant roept hulp in van AI om kansen te vergroten

In reactie daarop schakelen werkzoekenden in toenemende mate kunstmatige intelligentie (AI) in om hun kansen te vergroten. “Werkzoekenden gebruiken bijvoorbeeld AI om hun cv’s te beoordelen om ze vervolgens te verbeteren”, meldt senior managing director Joost Fortuin van Page Group NL in een perstoelichting.

Ook zetten ze AI in om sollicitatiegesprekken te simuleren. “Zo kunnen kandidaten zich goed voorbereiden op een gesprek, want de meeste mensen doen dat toch het liefst alleen. Door gebruik te maken van AI-chatbots kunnen zij oefenen met het beantwoorden van vragen en gesprekken trainen als het gaat om salarisonderhandelingen.”

Volgens onderzoek van banensite Indeed maakt 24 procent van de werknemers bij het solliciteren gebruik van AI. Naast het opstellen van een cv (58 procent) en het oefenen op een sollicitatiegesprek (52 procent) doen ze dat vooral ook bij het opstellen van een motivatiebrief (67 procent).

Ook werkgevers zetten AI in bij sollicitatieprocedures

Ook werkgevers maken bij sollicitatieprocedures volop gebruik van toepassingen van artificial intelligence. Een derde van de Nederlandse organisaties zet op dit moment al AI in bij het vinden van nieuwe werknemers en Indeed verwacht dat dit percentage zal blijven groeien.

Kunstmatige intelligentie wordt vooral ingezet om vacatureteksten te schrijven (20 procent) en ter voorbereiding op sollicitatiegesprekken (13 procent).

Een derde van de werknemers is echter bang dat de inzet van AI discriminatie vergroot. "Uit het onderzoek komt naar voren dat er nog weerstand is tegen het gebruik en effect van AI bij sollicitaties", geeft managing director Stan Snijders van Indeed Benelux aan in een perstoelichting. "Dat vind ik een gezonde houding, want door kritisch te zijn op het gebruik en processen rondom AI zorgen we ervoor dat deze slimme technologie op de goede manier wordt toegepast".

Soft skills steeds belangrijker bij nieuwe werknemers

Werkgevers hebben volgens Michael Page steeds meer behoefte aan goede soft skills bij nieuwe werknemers. Dat gaat dan onder meer om probleemoplossende vaardigheden, flexibiliteit, sensitiviteit en kritisch en analytisch denkvermogen.

"Vroeger werd er vaak een checklist op basis van het cv afgewerkt: heeft iemand ervaring in een soortgelijke functie, wat is de hoogst genoten opleiding, is kennis up-to-date gehouden door trainingen?", aldus Fortuin in de persverklaring.

"Omdat de krappe arbeidsmarkt van werkgevers eist om flexibel te zijn om voldoende mensen te werven, is die checklist naar de achtergrond verschoven", signaleert Fortuin. "Als kandidaten bezitten over de juiste vaardigheden en motivatie, willen bedrijven steeds vaker investeren in het intern opleiden van nieuwe medewerkers, als dat betekent dat ze de baan aannemen." 

LEES OOK: AI-chatbots voor consumenten worden mogelijk helemaal geen succesvol verdienmodel – toepassing van artificial intelligence bij bedrijven biedt meer kansen