Dat meldden Saab en de betrokken leverancier IAC. IAC zei donderdag niet
betaald te hebben gekregen en stopte de leveringen aan de autofabriek in het
Zweedse Trollhättan. Daardoor kwam de productie bij Saab, tegen de
verwachting in, toch weer stil te liggen. Saab had juist een andere twist,
met zijn belangrijkste bevoorrader DB Schenker, bijgelegd waardoor de
productieband na een stop van anderhalve dag weer werd opgestart.

De Zweedse staat ging donderdagavond opvallend snel akkoord met het geven van
garanties op een nieuwe lening van de Europese Investeringsbank (EIB) aan
Saab. ,,Wij zijn niet ongerust”, zei een woordvoerder van de
verantwoordelijke Zweedse overheid Riksgälden tegen het Zweedse persbureau
TT.

Risico

Saab kan van de EIB maximaal 400 miljoen euro lenen en heeft daarvan tot nu
toe 217 miljoen euro gebruikt. Riksgälden bekijkt of de leningen geen
financieel risico opleveren voor de Zweedse belastingbetaler.

De EIB geeft pas geld als de Riksgälden akkoord is. De zegsvrouw van de dienst
wilde niet kwijt om hoeveel geld Saab heeft gevraagd, maar ze verwacht dat
de autobouwer het bedrag over twee weken op zijn rekening vindt.

(Op Z24 Beurs
kun je je eigen rating geven aan Spyker en die vergelijken met die van
professionele analisten)

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl