Volgens staatssecretaris De Vries is het goedkopere aanbod van Saab voor 85
Gripen-toestellen niet compleet.

Kosten niet meegerekend
Volgens hem heeft Saab niet de BTW meegerekend, heeft het niet de geraamde
personeelskosten meegenomen, en rekent het ook de brandstofkosten voor de
Gripen niet mee in het aanbod. "En daar moet de Nederlandse
belastingbetaler wel gewoon voor betalen", aldus De Vries in
een uitzending
van EenVandaag van donderdag 26 februari.

"Met het niet meenemen van die kosten wekt Saab de indruk goedkoper te
zijn, maar blijkt uit de praktijk dat het niet zo is."

Saab boos
Saab weerspreekt deze visie van De Vries krachtig. Het is waar dat er geen
BTW en personeels- en brandstofkosten werden meegerekend in het aanbod, maar
dat is zeer logisch, zegt Saab.

Want er wordt helemaal geen BTW gerekend, aldus de woordvoerder, die niet
begreep waar De Vries zijn opmerkingen vandaan haalde. "Het gaat hier
om militair materieel dat via de Zweedse regering aan een andere regering
wordt verkocht. Dan rekent de Zweedse regering nóóit BTW",
zegt Saab.

Het was de woordvoerder dan ook onduidelijk waar de Nederlandse
belastingbetaler voor betaalt als er geen BTW geheven wordt.

Over de personeelskosten was de Saab-woordvoerder heel kort. "Het is
lastig om de kosten van personeel over een periode van 30 jaar te berekenen.
Dat doet doorgaans de luchtmacht van een land. En heeft Lockheed die kosten
wel meegenomen in haar JSF-bod? Wij garanderen dat de prijs hoe dan ook
altijd lager zal zijn dan voor het JSF-project, omdat onze Gripen simpelweg
veel minder onderhoud, en dus minder onderhoudspersoneel nodig heeft dan de
JSF."

Qua brandstofkosten is de Gripen "sowieso de helft goedkoper dan de JSF,
eenvoudig omdat de Gripen de helft minder aan brandstof gebruikt".

Vorig jaar december zei staatssecretaris De Vries overigens over de
brandstofkosten voor de JSF dat die zeer moeilijk te voorspellen zijn, omdat
niet te voorspellen valt hoe de olieprijs zich ontwikkelt.

Lager bod
Saab deed enkele weken geleden een goedkoper bod dan dat van Lockheed Martin
voor zijn Joint Strike Fighter. Saab zou volgens uitgelekte informatie 4,8
miljard euro vragen voor 85 Saab Gripen-toestellen, en 10 miljard voor een
30-jarig onderhoudscontract.

De kosten van de Joint Strike Fighter komen neer op 5,5 miljard voor de
toestellen, en 14,4 miljard voor het onderhoudscontract. Tegelijkertijd zijn
er nog onzekerheden over dat aanbod -- Saab garandeert dat hun aanbod nooit
hoger zal uitvallen.

Saab deed zijn aanbod tegenover een delegatie van Tweede Kamerleden, die in
Zweden een werkbezoek aan de vliegtuigbouwer bracht om de business case vóór
de Gripen te vernemen.

Saab herhaalde tegenover Z24 dat de prijzen, zoals in vertrouwen gegeven aan
de Kamerdelegatie, nooit hoger zullen uitvallen. "Dat is ons aanbod,
mét garantie."

Werkgelegenheid
Over de economische voordelen van de JSF zei De Vries dat het Amerikaanse
toestel meer banen creërt. Ook dat weerspreekt Saab.

"Wij hebben al laten weten dat wij aan de Nederlandse industrie
opdrachten kunnen geven ter waarde van 100 procent van de contractwaarde",
aldus de woordvoerder. "Ons voordeel daarbij is dat die opdrachten niet
noodzakelijk gebonden zijn aan alleen de Nederlandse vliegtuigindustrie, of
toeleveranciers. Die opdrachten kunnen ook gewoon aan bedrijven in andere
sectoren gegeven worden."

Aarzeling
Politieke partijen in de Tweede Kamer zijn aan het twijfelen geslagen over de
aanschaf van een opvolger voor de F-16 straaljager. De ChristenUnie en de
Partij Voor de Vrijheid waren gecharmeerd van het goedkopere Saab-aanbod,
terwijl de PvdA voorzichtig nadenkt over uitstel van het hele
vervangingsproject in verband met de diepe recessie.

De Kamerleden met defensie in hun portefeuille zijn deze week voor de tweede
keer op bezoek bij Lockheed Martin om de business case voor de JSF nog eens
aan te horen. Het ministerie van Defensie is samen met industriële bedrijven
een klein media-offensief begonnen om de JSF in het zonnetje te zetten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl