Ryanair geeft zijn grondpersoneel een bonus van één pond (omgerekend 1,17 euro) per keer als zij passagiers erop ‘betrappen’ te zware koffers mee te nemen. De staf krijgt een reprimande als ‘overweight luggage’ over het hoofd wordt gezien.

De Ierse prijsvechter past nog diverse andere (legale) trucs toe om het maximale uit de passagiers te halen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Britse krant The Daily Mail.

De vakbond van Londen Stansted Airport, de belangrijkste basis van Ryanair en de luchtvaartmaatschappij zelf bevestigen het beleid. Ryanair hanteert zeer strenge bagageregels. Zodra een tas of koffer zwaarder is dan de passagier heeft opgegeven berekent Ryanair een enorme toeslag. Dit beleid bestaat al jaren en staat in detail op de website, maar de tarieven gingen deze zomer nog eens omhoog.

Onbekend was tot nu toe dat Ryanair zijn personeel beloont om passagiers met te zware koffers te ‘beboeten’. De maatschappij gaat in feite nog een stap verder: als achteraf blijkt dat een staflid een koffer heeft doorgelaten die te zwaar was, zwaait er wat. De premie voor de staf loont dik voor het bedrijf, want de toeslagen zijn enorm. Elke extra kilo boven het opgegeven gewicht kost twintig euro.

Handtas

Bij Ryanair mag een passagier nu ‘gratis’ tien kilo handbagage meenemen. Is de handtas zwaarder dan moet de bagage alsnog in het ruim tegen een forse meerprijs van honderd euro.

Voor ruimbagage moet sowieso al worden betaald. Het goedkoopste tarief is een koffer van vijftien kilo die in het hoogseizoen 25 euro per enkele reis kost, mits de passagier bij de online incheck ook de koffer heeft ‘ingechect’.

Wie pas op de luchthaven de koffer opgeeft betaalt minimaal 100 euro. Voor Britse reizigers valt alles omgerekend nog net iets duurder uit. Ryanair gaat namelijk uit van de nominale gelijkheid van euro en pond, terwijl in werkelijkheid een pond 1,17 euro waard is.

Lees ook op Business Insider

Eten en drinken verkopen

Ryanair stuurt er verder bij zijn cabinepersoneel op aan zoveel mogelijk eten en drinken aan boord te verkopen. In de handleiding sales & services van 34 pagina’s staat onder meer: “Richt je op grote groepen jongeren aan boord. Zoek de leider, dat is meestal degene die het meeste lawaai maakt, en probeer hem iets te verkopen. De rest van de bende volgt dan wel.”

Hoe meer de cabin crew verkoopt, hoe hoger hun bonus. De ‘productiviteitsbonus’ is bijna de helft van het jaarinkomen van 20.000 pond voor een flight attendant. Ryanair stelt verkoopdoelen van gemiddeld twee euro per passagier per vlucht.

De cabin crew wordt onder druk gezet om per vlucht twintig tot dertig krasloten te verkopen. Ze moeten erbij zeggen dat de opbrengst naar kinderfondsen gaan. In de praktijk blijkt dit niet zo te zijn en steekt Ryanair een deel in eigen zak, zo concludeert The Daily Mail.

Lees meer luchtvaartnieuws op Luchtvaartnieuws.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl