Ryanair wordt dit jaar met van alles om de oren geslagen. Naast onder meer de
beschuldiging van misleidende reclame, een verdubbeling van de
brandstofrekening en een onderzoek door de Europese Commissie, was daar deze
week ook nog de publiciteit rond een vrije val van acht kilometer in de
lucht met een Boeing 737.
Uit veiligheidsoverwegingen zetten de piloten maandagavond een scherpe daling
van het vliegtuig in, nadat de druk in de cabine wegviel. Het ging om een
vlucht van Bristol naar Girona, waarbij een ongeplande tussenlanding werd
gemaakt in Limoges.
Alsof dat nog niet genoeg is, ontvangt Ryanair deze week een
dagvaarding van EUClaim. "Vanwege schofterig gedrag", aldus
Hendrik Noorderhaven directeur van EUClaim. Dat bureau werpt dat zich op als
beschermheer van vliegtuigpassagiers.
Of sprake is van een miljoenenvordering kan Noorderhaven niet zeggen. Wel
stelt hij dat er in totaal 2,2 miljoen euro uitstaat aan claims, bij zowel
Nederlandse luchtvaartmaatschappijen als buitenlandse maatschappijen,
waaronder Ryanair.
Omdat Ryanair hier niet geregistreerd is bij de Kamer van Koophandel en geen
kantoor heeft, zal de zaak voor de Ierse rechter uitgevochten worden. Daarom
heeft EUClaim een "groot" Iers advocatenkantoor in de arm genomen.
Ryanair was woensdag niet direct bereikbaar voor commentaar.
Het betreft volgens EUClaim niet alleen Nederlandse passagiers die klachten
hebben ingediend over Ryanair. "Er zitten ook Britse en andere
staatsburgers tussen die vinden niet goed te zijn behandeld door de
luchtvaartmaatschappij."
Ryanair probeert tegelijkertijd om een striktere regie te voeren over
de verkoop van eigen vliegtickets. Zo besloot de Ierse budgetvlieger eerder
dat tickets die via een andere site dan die van Ryanair waren geboekt, niet
geldig zijn.
Ryanair wil dat de Europese Commissie (EC) op dit vlak ingrijpt. De carrier
heeft vorige week informatie hierover overhandigd aan de commissie. Een
Duitse rechter bepaalde recent dat vergelijkingssites die vliegtickets
aanbieden, gewoon die van Ryanair mogen verkopen. En dat deze tickets
rechtsgeldig zijn.
Enerzijds gaat het de carrier om het feit dat de online reisbureaus gebruik
maken van gegevens op de site van Ryanair, zoals het aantal stoelen en de
vluchtgegevens, het zogeheten screenscraping. De luchtvaartmaatschappij
vindt dit schending van het auteursrecht. Anderzijds klaagt Ryanair dat
klanten die een ticket via deze sites boeken, daar veel meer voor moeten
betalen dan rechtstreeks bij de carrier.
De Ierse maatschappij heeft zelfs een zwarte lijst samengesteld met
deze online ticketverkopers. Eén van de sites is Wegolo.com. Het
moederbedrijf hiervan is PR Aviations gevestigd in Soestdijk.
Robert van Helsdingen van PR Aviations, laat weten dat Ryanair "geen poot
heeft om op te staan" wat betreft de tweede klacht.
"Wegolo.com biedt reizigers de mogelijkheid te kiezen tussen een
combinatie van routes en luchtvaartmaatschappijen. Wij vergelijken prijzen
en routes. En daarvoor rekenen wij inderdaad een fee van 7 euro. Maar
vooralsnog vindt de transactie plaats tussen Ryanair en de klant. De tickets
die consumenten via ons boeken zijn dan ook volledig rechtsgeldig. Ryanair
mag deze niet weigeren."
Ryanair heeft vanwege het 'screenscrapen' van informatie van de site een
rechtszaak lopen tegen PR Aviations. "Hierover mag ik echter niks zeggen",
aldus Van Helsdingen.
Tegelijkertijd is de Europese Commissie ook een onderzoek gestart naar
Ryanair. De EC bestudeert daarbij of de vliegmaatschappij zich houdt aan de
Europese regels met betrekking tot de rechten van passagiers.
Noorderhaven van EUClaim laat weten dat niet alleen Ryanair aan dit onderzoek
is onderworpen. Ook Nederlandse luchtvaartmaatschappijen worden door de EC
onder de loep genomen. "Naar verwachting zal de uitslag van het
onderzoek in het vierde kwartaal worden bekendgemaakt", aldus
Noorderhaven.
Ondertussen doen de hoge brandstofkosten ook Ryanair pijn. De
budgetmaatschappij zag in het eerste kwartaal van dit jaar de winst naar
eigen zeggen met 85 procent slinken. En als de olieprijzen niet snel dalen,
voorziet de carrier dat de winst verder zal slinken. En zelfs kan uitkomen
op een verlies van 60 miljoen euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl