Deze laatste toeslag schoot de Air Transports Users Council (AUC) in het
verkeerde keelgat. De belangenbehartiger van vliegpassagiers gaat een klacht
indienen bij de Britse consumentenautoriteit, de Office of Fair Trading
(OFT).
De AUC wil de klacht indienen bij de OFT omdat deze nieuwe toeslag in zou gaan
tegen de rechten van consumenten. "We hebben er geen probleem mee als
mensen moeten betalen voor diensten die ze afnemen, zoals de toeslag voor
bagage. Maar deze toeslag is verplicht. Dit gaat in tegen de rechten van de
consument", zo meldt een woordvoerder van de AUC in de Guardian.
Geen lange rijen
Ryanair gaat deze zomer de zelf incheck computers weghalen van de
vliegvelden, waardoor passagiers alleen nog bij de balies kunnen inchecken. "De
passagiers zullen graag vijf pond extra betalen voor het gemak om online in
te checken, waardoor ze op het vliegveld niet lang in de rij hoeven te
staan, en evenmin verleid worden om extra geld uit te geven in dure winkels
op de luchthaven", aldus een woordvoerder van Ryanair. Hij voegde toe
dat de gemiddelde ticketprijs bij Ryanair gedaald was van 43 euro naar 34
euro.
Passagiers die met promotietarieven reizen hoeven de toeslag niet te betalen,
maar slechts een derde van alle klanten weet deze tarieven te boeken. Dus
zal het gros van de 58 miljoen passagiers die jaarlijks met Ryanair reizen
en online willen inchecken, deze extra kosten moeten ophoesten.
Toilet-toeslag
Ryanair is berucht vanwege de extra toeslagen. Naast een fee voor elke tas
die meegenomen wordt, wil de luchtvaartmaatschappij passagiers bijvoorbeeld
ook voor gebruik van de wc laten betalen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl