Hendriks is een van de oprichters van de nieuwe televisiezender Het Gesprek.
Het interviewkanaal is vanaf 3 oktober in 6 miljoen huishoudens te zien.
Je hebt al heel veel gedaan in de media. Waarom is de tijd nu rijp voor Het
Gesprek?
"Omdat wij denken dat veel mensen de enorme hoeveelheid belspelletjes,
sms-games, erotische reclames en onzin op tv beu zijn. Er is nergens meer –
uitzonderingen daargelaten – ruimte en tijd voor een goed gesprek dat ergens
over gaat en waar mensen hun hele verhaal kwijt kunnen."
Zijn jullie niet gek om in dit zaptijdperk een zender met lange interviews
te starten? Wie zit daarop te wachten?
"Dat is dezelfde vraag die gesteld werd toen ik in 1989 aan de wieg stond
van RTL4. ‘Wie zit daar nu op te wachten zo’n vierde zender?’ Nee, wij zijn
niet gek. Ons medium is wereldwijd uniek. We zijn de eerste en we hebben de
behoefte goed onderzocht."
Hoe gaat de nieuwe zender zich bedruipen?
"Met reclame-inkomsten, een zeer kostenbewust management en wat sponsors
die het belangrijk vinden dat een medium als Het Gesprek er komt. Samen met
die partijen gaan we proberen de verliezen te beperken en een publiek voor
ons te winnen. We willen in het derde jaar winst maken. Dat moet kunnen,
want we hebben geen dure rechten en sterren aangetrokken."
Hoe informeer je jezelf? Wat lees, kijk en luister je?
"Tegenwoordig haal ik erg veel informatie online. Ik sla de krantensites,
Medianed, Adformatie, MacFreak en Ajaxonline zelden over. Ook leuk zijn de
Beeldbank van de gemeente Amsterdam, Buienradar - ik fiets veel - en
natuurlijk Wikipedia. In druk lees ik dagelijks het Parool en NRC, en
wekelijks Adformatie en Reclameweek. Op tv kijk ik veel nieuws, sport en
goede films, maar door Het Gesprek kom ik daar al maanden niet aan toe. Ik
luister veel online naar radiostations uit Ibiza: Vilasound en Ibiza Global
Radio. En naar Proton Radio voor de progressieve house. Dat is een leuk
station, je kunt zien hoeveel anderen er wereldwijd ingelogd zijn, meestal
zo'n vierhonderd. We hebben ook een abonnement op het concertgebouworkest.
Ten slotte staan op mijn harde schijf 9432 songs. Wij komen de dagen dus wel
door!"
Hoe ziet het toekomstige medialandschap er volgens jou uit?
"Op alle terreinen zie je dat er steeds meer titels en aanbieders komen.
Kijk maar naar de gratis kranten, YouTube de toename van themakanalen. Die
segmentering gaat nog sterk door, tot er uiteindelijk een aan bod van
honderden, zelfs duizenden kanalen is. En uiteindelijk, of het nu linksom of
rechtsom gaat, zullen consumenten voor die informatie moeten gaan betalen."
Zie je nog toekomst voor betaalde kranten?
"Jazeker, maar alleen als ze iets toevoegen aan het landschap. NRC en het
Parool blijven het met respectievelijk diepgang en de focus op Amsterdam wel
goed doen. Maar een AD krijgt het echt heel moeilijk. Kranten moeten ook een
goede onlinestragie hebben. Ik vind dat De Telegraaf op dat punt heel goed
bezig is. Ze hebben een goede vertaling gemaakt van de krant naar de site,
veel bezoekers en - heel silm - in GeenStijl geïnvesteerd."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl