Beleggers die graag geld steken in sociale sites hebben niet al te veel keus.
Grote favoriet Facebook gaat waarschijnlijk pas over een jaar naar de beurs.
Nu the real thing op zich laat wachten, is de interesse des te groter
voor de Chinese sociale site Renren, die woensdag zijn eerste notering in de
Verenigde Staten krijgt.
De beoogde introductiekoers is verhoogd, van een oorspronkelijke bandbreedte
van negen tot elf dollar, naar 12 tot 14 dollar. Naar verwachting kan Renren
zo’n 743 miljoen dollar ophalen bij beleggers, omgerekend ruim 500 miljoen
euro.
Chinees alternatief
Wel zijn er grote verschillen tussen Facebook en Renren, schetst zakenkrant The
Financial Times. Facebook heeft wereldwijd meer dan 600 miljoen
gebruikers. Bij Renren staat de teller op 31 miljoen leden, in een land met
450 miljoen internetters.
Dat laatste wordt door buitenlandse investeerders vooral positief uitgelegd:
Renren heeft nog forse groeimogelijkheden. Voordeel daarbij is dat Facebook
zelf niet actief is in China en dat het, net als Google, lastig kan opereren
in een markt waar de overheid internetcommunicatie streng censureert.
Het zakelijke model van Renren is nog veel minder sterk ontwikkeld dan dat van
Facebook. De Chinezen werken met een meer gesloten verdienmodel, waarbij de
inkomsten uit zelf ontwikkelde games bijvoorbeeld van groot belang zijn.
Renren heeft nog maar duizend applicaties die extern zijn ontwikkeld,
toegelaten.
Vraag is of Renren het bezoek op eenzelfde manier te gelde kan maken als
Facebook, dat dit jaar naar verwachting al meer
dan twee miljard dollar verdient. Sumeet Jain, partner bij een
durfinvesteerder uit San Francisco, formuleert het optimistische antwoord in
de Financial Times als volgt: 'Als je een jaar geleden in Facebook had
kunnen beleggen, zou je dat gedaan hebben? De meeste mensen wel."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl