- Stellantis roept 33.260 Nederlandse eigenaren van bepaalde Citroën-modellen op hun auto’s per direct niet meer te gebruiken vanwege problemen met de airbag.
- De terugroepactie betreft auto’s van de modellen C3 en DS3, gebouwd tussen 2009 en 2019 en uitgerust met Takata-airbags.
- Eerder vond Stellantis het nog niet nodig mensen op te roepen hun auto niet meer te gebruiken tot deze naar de garage was geweest, maar daar komt men nu op terug.
- Lees ook: Meer mensen pakken de fiets om naar hun werk te gaan, maar auto blijft populairst
Stellantis roept 33.260 Nederlandse eigenaren van bepaalde Citroën-modellen op hun auto’s per direct niet meer te gebruiken vanwege problemen met de airbag. Aanleiding is een incident vorige week in het Franse Reims, waar een vrouw overleed door verwondingen veroorzaakt door zo’n airbag.
De terugroepactie betreft auto’s van de modellen C3 en DS3, gebouwd tussen 2009 en 2019 en uitgerust met Takata-airbags. Eigenaren worden geïnformeerd en verzocht om contact op te nemen met een dealer voor een kosteloze reparatie.
Sinds 2014 zijn miljoenen auto’s met Takata-airbags teruggeroepen. De Japanse fabrikant ging in 2017 failliet. De airbags konden door een productiefout ontploffen, waarbij metaaldeeltjes door de auto vlogen. Wereldwijd zijn meerdere bestuurders daardoor overleden.
In januari was er in Nederland ook een terugroepactie voor deze modellen. Sommige automobilisten zijn al langs de garage geweest. Stellantis vond het toen echter niet nodig dat eigenaren uit voorzorg stopten met rijden.
De terugroepactie vanwege Takata-airbags kwam in Nederland relatief laat op gang bij het concern. Landen met een warm en vochtig klimaat kregen voorrang. Daar was het risico op problemen met de airbags volgens Stellantis groter.