De nettowinst van 46.000 euro die het bedrijf, ook bekend als Porceleyne Fles, over het afgelopen halfjaar rapporteerde stemde Schouten ,,licht” tevreden. ,,Gezien de moeilijke marktomstandigheden was het goed, maar het had beter gekund. We merken dat de consument voorzichtiger wordt, vooral in het tweede kwartaal werd het allemaal minder.”
Die afname was nog niet zichtbaar in de inkomsten uit toerisme, goed voor ongeveer 10 procent van de omzet van het bedrijf. Volgens Schouten kende Royal Delft een goede start van het toeristenseizoen, dat in april begint. In de eerste helft van 2011 lagen de inkomsten uit toerisme daardoor 10 procent hoger dan een jaar eerder.
Handgeschilderd
,,De toeristen bleven komen”, aldus Schouten. ,,Maar de ontwikkelingen blijven onvoorspelbaar. Zo zien we nu duidelijk de gevolgen van de aarbevingen in Japan eerder dit jaar, waardoor Japanse toeristen minder uitgeven.”
Royal Delft werkt momenteel aan de introductie van een nieuwe lijn goedkopere aardewerkproducten, die winkeliers vanaf volgend jaar van een betere marge moeten voorzien. ,,De prijzen van Delftsblauw zijn hoog en laten nauwelijks een marge toe”, legde Schouten uit. ,,De nieuwe producten worden tegen concurrerende prijzen geproduceerd. Ze zijn niet handgeschilderd, maar hebben wel het Royal Delft-DNA.”
Ineenstorting
De nieuwe lijn moet er in de komende jaren voor zorgen dat de omzet uit aardewerk jaarlijks met 10 procent groeit, stelde de directeur. Hoewel dat percentage in de eerste helft van dit jaar al werd gehaald, wilde Schouten een concrete uitspraken doen voor de verwachtingen voor de rest van 2011. ,,Maar we voorzien geen ineenstorting van de markt, dus ik verwacht wel enige groei voor Royal Delft.''
Naast aardewerkproducent Royal Delft bestaat de Royal Delft Groep uit Royal Leerdam Crystal en de producenten van kookgerei, bestek en andere aan eten gerelateerde producten Royal VKB, Berk Kampen, Gerom en Keltum.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl