De overslagcijfers, die aangeven hoe de transportsector er in Nederland voor
staat, vielen mee. Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf
Rotterdam, ging eerder uit van een daling met 10 procent. "Gezien de
omstandigheden mogen we niet ontevreden zijn. Na het dieptepunt in het
tweede kwartaal trekt de overslag elke maand een stukje aan en vrijwel alle
investeringsprojecten lopen door. Rotterdam doet het bovendien beter dan de
grote concurrenten", aldus Smits in een toelichting.
De aanvoer kromp het afgelopen jaar met 13 procent tot 272 miljoen ton,
terwijl de afvoer met 5 procent toenam tot 113 miljoen ton.
Bijna alle goederensoorten
Rotterdam zag de overslag van bijna alle goederensoorten in de min duiken.
Uitschieter was de overslag van ertsen en schroot. Deze halveerde bijna tot
23 miljoen ton. Dat kwam door de sluiting van hoogovens in Duitsland en de
teruggevallen staalproductie in Europa. Alleen de overslag van minerale
olieproducten ontwikkelde zich met een plus van 23 procent positief.
Smits hoopt volgend jaar weer de grens van 400 miljoen ton te kunnen
doorbreken, hetgeen een groei betekent van 3 procent. Het havenbedrijf geeft
rederijen al tijden forse kortingen om het verkeer te verschuiven van de
andere havens naar Rotterdam. De concurrentie tussen de zeehavens in Europa
is de laatste jaren steeds heviger geworden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl