Dat heeft de ACT zondag gemeld.

KPN en Opta maakten de overeenkomst vorige week donderdag bekend. De
afspraken passen volgens de toezichthouder in de nieuwe visie dat
telecombedrijven zelf meer verantwoordelijkheid dragen voor de naleving van
de regels.

Het doel hiervan is volgens de Opta dat er meer onderling vertrouwen ontstaat
tussen de toezichthouder en bedrijven in de telecomsector. Concreet betekent
de overeenkomst dat KPN zelf bij de Opta meldt als het bedrijf in de fout is
gegaan.

Volgens de ACT, dat de belangen behartigt van telecombedrijven als BT
Nederland, Colt Telecom en Orange Nederland Breedband, is het
"onbegrijpelijk” dat de Opta KPN "gezien de stroom van onrechtmatige
kortingen en boetes van miljoenen euro’s in de afgelopen drie jaar nu opeens
behandelt als het braafste jongetje van de klas”.

Op zich vindt de ACT de afspraak tussen KPN en de Opta "niet verkeerd”, maar
de belangenbehartiger betreurt het dat de toezichthouder afspraken heeft
gemaakt met KPN zonder naar buiten duidelijk te maken waar KPN zich precies
aan moet houden.

Volgens de ACT beloofde KPN al in 2005 beterschap aan de toezichthouder en nam
het bedrijf zelf maatregelen om toe te zien op naleving van de wetgeving.
Daarnaast deed KPN aan concurrenten een schriftelijke toezegging dat zij
iedere vorm van verlening van en met de Telecommunicatiewet strijdige
kortingen aan zakelijke gebruikers had gestaakt.

Sindsdien is KPN vijf keer door de Opta beboet en heeft het bedrijf een
kortingsregeling onder dreiging van een dwangsom moeten intrekken.

"Als KPN wil laten zien dat het haar daadwerkelijk ernst is dat zij zich wil
houden aan de telecomregelgeving, dan moeten er duidelijke afspraken worden
gemaakt die inzichtelijk zijn voor alle marktpartijen, moet zij de
procedures voor opgelegde boetes intrekken, benadeelde partijen schadeloos
stellen en de klanten waar het om gaat teruggeven aan de markt'', aldus de
ACT.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl