De omzet kwam uit op 195,7 miljoen euro tegenover 193,7 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Analisten hadden gemiddeld gerekend op inkomsten van 191 miljoen euro. Op eigen kracht, dus zonder het meerekenen van wisselkoerseffecten en overnames, nam de omzet met 2,3 procent toe.
Het bedrijfsresultaat steeg van 10,9 naar 11,8 miljoen euro. Onder de streep hield Wessanen 5,4 miljoen euro over. Dat was minder dan een jaar eerder maar hoger dan de 4,2 miljoen euro waarop analisten gemiddeld hadden gerekend.
De progressie
Topman Piet Hein Merckens liet in het persbericht optekenen dat het tweede kwartaal de progressie van het bedrijf laat zien. ,,De strategie is helder, wij zijn meer gericht en in een betere conditie en we hebben sterkere marktposities, hoewel we nog steeds onze prestaties moeten verbeteren.”
Ondanks lastige marktomstandigheden in Europa met een voorzichtige consument, is de bewustwording en de waardering voor biologische, organische voeding aan het groeien, aldus Wessanen, dat zich vrijwel volledig wil richten op deze tak. Topman Merckens is er zeker van ,,op schema te liggen om onze prestaties verder te verbeteren”.
Prioriteiten
Voor 2011 blijven de prioriteiten onveranderd. Wessanen wil omzetgroei en groei van het marktaandeel realiseren bij zijn merken en groothandelsactviteiten. Bovendien wil het bedrijf de nettoschuld terugbrengen onder 2,5 keer het bedrijfsresultaat (ebitda).
Daarnaast heeft Wessanen, dat de afgelopen jaren schoon schip maakte door onder meer onderdelen af te stoten, de intentie dit jaar drankenbedrijf ABC te verkopen. De onderneming stelt woensdag op schema te liggen bij de voorbereidingen voor de verkoop en verwacht in de tweede helft van het jaar duidelijkheid te kunnen geven over de te nemen stappen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl