Al jaren kampt kinderwagenfabrikant Bugaboo met een knetterende ruzie tussen de twee oprichters en eigenaren: Max Barenburg en zijn voormalige zwager Eduard Zanen.

Vanwege het conflict strandde een eerdere poging om het bedrijf te verkopen en zijn de resultaten dit jaar lager. Dat schrijft het Financieele Dagblad op basis van ingewijden.

Partijen die geïnteresseerd zijn in een overname hebben eind vorige maand een informatiepakket gekregen. Daarin staat dat de netto-omzet volgens de laatste prognoses dit jaar met een kleine 5 miljoen euro daalt tot 156,5 miljoen euro. Het aangepaste brutobedrijfsresultaat (ebitda) daalt van bijna 30 miljoen euro naar 18 miljoen euro.

Door de tegenvallende cijfers zijn mogelijke kopers de afgelopen maanden voorzichtiger geworden, aldus een bron tegen de krant. De verkoopopbrengst zal dit jaar waarschijnlijk lager uitvallen dan eerder gedacht.

Geen overname door CVC

Volgens verschillende bronnen die het FD sprak, wilde de Britse investeringsmaatschappij CVC Bugaboo vorig jaar al kopen. Zanen wilde uit het bedrijf stappen en beriep zich op afspraken uit 2012. Toen liet hij samen met zijn compagnon vastleggen dat als één van de twee het vertrouwen in de ander kwijt was, ze beiden hun aandelen aan een derde partij zouden verkopen. Maar Barenburg ging niet akkoord, waardoor CVC afhaakte.

Begin dit jaar sleepte Zanen Barenbrug daarom voor de rechter. Gesteund door teams van advocaten spraken de twee een protocol af dat moet leiden tot een verkoop. De eigenaren bezitten ieder 50 procent van de aandelen, waardoor ze ieder een mogelijke overname kunnen blokkeren.

Om een verkoop nu écht te verwezenlijken heeft het bedrijf Peter Wakkie ingeschakeld. De topjurist staat bekend om het oplossen van netelige bedrijfsconflicten. Zo handelde hij eerder het boekhoudschandaal van Ahold af. Mochten Barenburg en Zanen het niet eens worden, dan kan Wakkie in het uiterste geval het winnende bod aanwijzen.

Lees ook op Business Insider

Sex and the City

Bugaboo werd in 1999 opgericht door de twee zwagers. Het ontwerp voor de kinderwagen ontstond tijdens het afstudeerproject van Barenburg aan de Design Academy in Eindhoven. Vijf jaar zochten ze vervolgens naar een goede fabrikant in China en Taiwan om uiteindelijk in 1999 de productie in eigen hand te nemen.

Al snel werd de kinderwagen een regelrecht succes, zeker nadat het de wagen in een uitzending van de Amerikaanse serie Sex & The City te zien was en ook Hollywood hem omarmde. Inmiddels worden de producten in ruim vijftig landen verkocht en telt het bedrijf meer dan 1.200 werknemers.

LEES OOK: Amsterdam wordt overgenomen door 21 particuliere huisjesmelkers, waaronder het neefje van de koning