Beleggers en analisten reageerden donderdag na de bekendmaking van de
derdekwartaalcijfers positief. Het aandeel maakte een koerssprong van 6,5
procent op een negatief Damrak.

In de VS, waar Ahold iets meer dan de helft van zijn omzet vandaan
haalt, initieerde het supermarktconcern twee jaar geleden de reorganisatie
van de ketens naar het model van Albert Heijn. Huismerkartikelen kwamen op
de schappen, prijzen werden verlaagd en de kosten per winkel werden
teruggebracht.

Dit resulteerde in het derde kwartaal in een hogere omzet en betere
bedrijfsresultaten voor Ahold. De formule van de Aholdketens in de VS sloeg
aan bij op koopjes beluste Amerikanen.

"Het is de combinatie van factoren dat heeft geleid tot de
verbetering van de resultaten”, aldus topman John Rishton in een
toelichting. "Herpositionering is altijd belangrijk om te doen, maar is in
deze economische tijden nog meer gepast.” Alle Amerikaanse ketens
verbeterden hun operationele winst en marges.

Analist Richard Withagen van SNS Securties wijst erop dat de vruchten van de
ingrepen van het concern veel sneller dan verwacht terug te vinden zijn in
de resultaten. "Ahold heeft daar ingegrepen en de resultaten zijn
bemoedigend. Het concern doet het beter dan de concurrenten.” Analisten
verwachten dat het concern beter bestand is tegen een recessie, maar wel
last zal hebben als het economisch klimaat verslechterd.

In Nederland zit Ahold ook niet stil, maar is druk doende om de
overgenomen C1000-winkels om te bouwen. Ahold kreeg voor de verkoop van zijn
belang in Schuitema een geldbedrag, 56 C100-winkels en preferente aandelen.
Ahold verwacht dat nagenoeg alle winkels ruim voor kerst zijn omgebouwd.

In het derde kwartaal steeg het bedrijfsresultaat met 11 procent naar 262
miljoen euro. De nettowinst van 195 miljoen euro was lager dan een jaar
eerder, maar toen maakte Schuitema nog deel uit van Ahold. Het concern
handhaaft de verwachting voor 2008 dat de bruto winstmarge op de
winkelactiviteiten tussen de 4,8 en 5,3 procent uitkomt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl