Ahold reorganiseert de Amerikaanse supermarkten naar het voorbeeld van Albert
Heijn. Zo voert het prijsverlagingen door en plaatst het meer
huismerkartikelen in de schappen. Daarnaast probeert Ahold door
promotieacties koopjesjagers naar de winkels te lokken. Consumenten lijken
steeds meer op zoek te zijn naar het goedkoopste product. Volgens Ahold ligt
het zogeheten verbeterprogramma in de VS op schema.

"Ahold doet het geweldig", aldus analist Fernand de Boer van
zakenbank Petercam. "Het verbeterprogramma werkt.” Beleggers beloonden
Ahold vrijdagochtend op de beurs in Amsterdam. Het aandeel opende met een
koerswinst van 4 procent op 7,59 euro, terwijl de AEX-index 0,8 procent
omlaag ging.

Handelaar Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer noemde Ahold "een
witte raaf”. Het Nederlandse concern presenteerde veel betere groeicijfers
dan zijn concurrenten zoals het Belgische Delhaize, aldus Koenders.

De markt vreesde vooraf dat net als branchegenoten, Ahold een
winstwaarschuwing zou moeten afgeven. De Boer van Petercam wees erop dat de
kosten voor het verbeterprogramma weinig invloed hebben op de marges. Ahold
handhaafde de verwachting voor dit jaar en verwacht een onderliggende
retailmarge van 4,8 tot 5,3 procent te halen.

De omzet bij de Amerikaanse ketens Stop&Shop/Giant-Landover steeg in de
maanden april tot en met juni met 1,7 procent naar 4 miljard dollar.
Giant-Carlisle boekte een omzet van 1,1 miljard dollar, een groei van 11
procent ten opzichte van vorig jaar.

De identieke omzet, de omzet van exact hetzelfde aantal winkels voor de
vergelijkbare periode, steeg voor de winkels van Stop&Shop en
Giant-Carlisle met 2,2 procent en respectievelijk 7 procent. Bij
Giant-Landover daalde de identieke omzet met 1,5 procent.

"Deze sterke cijfers suggereren dat de winkelsformules meer marktaandeel
krijgen", aldus analist Richard Withagen. "Het nieuws van Ahold is
geruststellend in een markt waar veel slecht nieuws is gekomen.''

De totale omzet van Ahold kwam in het tweede kwartaal uit op 5,8
miljard euro. Dat is hoger dan de verwachting van analisten, die waren
uitgegaan van een omzet van 5,64 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen
steeg de omzet met 7,3 procent.

De inkomsten zijn lager dan een jaar eerder (min 0,8 procent), maar toen
maakte Schuitema, de organisatie achter C1000-winkels, nog onderdeel uit van
het concern. Ahold verkocht dit jaar zijn meerderheidsbelang van 73 procent
in Schuitema in ruil voor een geldbedrag, winkels en een belang via
preferente aandelen in het 'nieuwe' bedrijf.

De omzet van de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn steeg flink.
De spaaractie voor Welpies trok consumenten massaal naar de Albert
Heijn-winkels. De omzet kwam uit op 2,1 miljard euro tegen 1,8 miljard euro
vorig jaar. De Boer: "Albert Heijn blijft opzien baren.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl