Renault, dat in 2008 voor 1 miljard euro een aandeel van 25 procent in het
bedrijf nam, is niet van plan om financieel bij te springen. Renault is
alleen bereid technologische ondersteuning te bieden, zo schrijft The
Wall Street Journal
.

Daarmee lijkt Renault dreigementen van de kant van Vladimir Poetin te negeren.
Poetin liet in september doorschemeren dat Renaults aandeel in Avtovaz wel
eens zou kunnen verwateren tot minder dan de huidige 25 procent als de
Fransen niet mee zouden werken aan een reddingsplan.

Avtovaz heeft al aangekondigd zeker 27 duizend van de honderdduizend
werknemers te ontslaan om de kosten te drukken, maar zelfs zo’n drastische
maatregel kan een eventueel faillissement van een van ’s werelds grootste
autofabrieken niet voorkomen.

De grootste Russische automaker kwam dit jaar in acute problemen vanwege een
inzakkende vraag naar auto’s door de crisis. In 2008 werden nog 800 duizend
voornamelijk Lada’s verkocht, maar dat aantal komt in 2009 veel lager uit.
De autoverkopen zijn ingestort met 50 procent.

Staatssteun
Om de acute nood te ledigen, kreeg het bedrijf in juni al 25 miljard roebel
(580 miljoen euro) staatssteun, maar dat heeft niet veel uitgehaald. De
totale schuld is inmiddels al opgelopen tot 62 miljard roebel (1,4 miljard
euro) en neemt nog steeds toe. Zonder cash redt het bedrijf het niet.

Belofte
Toen Renault het aandeel in Avtovaz kocht, was de Russische markt een van de
snelst groeiende ter wereld. Dat de fabrieken verouderd waren en bedrijf
verre van kostenefficiënt was, maakte even niet uit.

Nu de vraag naar auto's instort heeft Avtovaz wel veel last van het feit dat
het bedrijf decennialang slecht is geleid. Lada's kunnen alleen concurreren
met geïmporteerde auto's vanwege importheffingen van 30 procent. Ook kamt
het bedrijf met corruptie. Zo raakten laatst meer dan zevenduizend auto's
zoek binnen het dealernetwerk van Avtovaz, zo schreef The Financial Times.

Nissan
Christian Esteve, binnen Renault verantwoordelijk voor Rusland, is wel bereid
meer technische ondersteuning te bieden. Die steun zou kunnen inhouden dat
de fabriek in Toljatti wordt aangepast zodat er ook auto's van
Renault-dochter Nissan in Rusland kunnen worden gebouwd.

Er bestaan al plannen om de Dacia-modellen in Tojiatti te gaan bouwen. Dacia,
een merk waaronder Renault no-nonsense auto's verkoopt, is in West-Europa
een groot succes. Avtovaz zou de auto's in 2012 onder licentie moeten gaan
produceren.

Lees ook:

Lada legt produktie maand stil

Renault ziet leven in Lada

De comeback van de Lada

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl