Koninklijke Doeksen stapt in de superjachten. Het neemt via zijn dochter Doeksen Shipyard een meerderheidsbelang in het familiebedrijf Huisman, dat eveneens een koninklijk predicaat voert.

Financiële details over de transactie en de omvang van het belang zijn niet gemeld. Algemeen directeur Alice Huisman blijft betrokken bij het bedrijf, terwijl directeur Jan Willem Doeksen als voorzitter zal toetreden tot de raad van commissarissen. Doeksen zal onder meer investeren in het bedrijf, aldus een persverklaring.

Huisman was naar eigen zeggen op zoek naar een partner, vanwege de mate van investeringen die gedaan moesten worden om de werf ,,leidend” te houden. Ook was er geen opvolger in de familie beschikbaar met de juiste ervaring en leeftijd om het bedrijf ,,naar een nieuwe fase te leiden”.

Huisman werd opgericht in 1884 in Noordwest-Overijssel. Door de jaren heen groeide de bouwer van kleine houten vissersboten uit tot maker van handgemaakte grote jachten. Doeksen is van 1908 en is vooral bekend van passagiersvervoer tussen Harlingen en de eilanden Terschelling en Vlieland.

Naast Rederij Doeksen exploiteert Koninklijke Doeksen ook een waterbusdienst en een Aqualiner in de regio Dordrecht-Rotterdam en participeert het bedrijf in een Europese onderhoudsdienst voor windmolens op zee.

Veerbotenoorlog Doeksen

Rederij TSM Doeksen wist dit voorjaar een spraakmakende strijd in zijn voordeel te beslechten over de vraag wie mag varen op Terschelling. De veerdienstenoorlog tusse Doeksen en Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) was volgens directeur Paul Melles van Doeksen "vermoeiend en geldverslindend" geweest.

In april kwamen beide rederijen na jaren van conflicten en procedures overeen dat de veerverbinding van en naar Terschelling in handen komt van TSM Doeksen. Die zou van EVT het schip De Spathoek en het personeel overnemen, maar EVT zou in het najaar worden opgedoekt.

Een groep ondernemers op Terschelling begon EVT in 2008 uit onvrede over TSM Doeksen. Daarop ontstond een harde concurrentiestrijd. Dat was zeer tegen de zin van staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu). Zij wilde EVT uit de vaart halen, maar daar stak de rechter een stokje voor.

Omdat EVT alleen actief was in de rendabele maanden en stuntte met prijzen, zei Doeksen veel inkomsten mis te lopen.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl