Recruiters lijken vrouwen als potentiële kandidaat voor een baan veel minder vaak op te merken vergeleken met mannen. Dat blijkt uit een analyse van databureau Intelligence Group die is gemaakt op verzoek van Het Financieele Dagblad.

Vrouwen worden minder vaak benaderd voor een baan dan mannen, ook in beroepsgroepen waar vrouwen van oudsher sterk vertegenwoordigd zijn.

Intelligence Group, een onderzoeksbureau voor arbeidsmarktdata, houdt bij hoe vaak mensen worden benaderd voor een baan. Van de ondervraagde mannen zegt 43 procent minstens één keer per kwartaal door recruiters te worden benaderd, terwijl dit percentage bij vrouwen op 31 procent ligt.

Mogelijke oorzaken voor dit fenomeen zijn volgens Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group slechtere vindbaarheid en profilering. “Maar ik vermoed dat er onbewust ook ander zaken spelen”, zegt hij tegen het FD.

Recruiters beginnen hun zoektocht in databases en als mannen zich beter profileren op hun profiel worden ze ook sneller benaderd.

HR-specialist Bas van de Haterd stelt in dit verband dat mannen en vrouwen zichzelf vaak op een andere manier ‘verkopen’. “De man zal zijn eigen prestaties eerder overdrijven, een vrouw benadrukt de teamprestatie en daardoor kun je niet zien of ze een locomotief of een wagonnetje is geweest”, zegt hij tegen het FD.

Indruk maken bij sollicitatie

Vanuit de werknemer gezien is het in ieder geval belangrijk om goed te bedenken hoe jouw kwaliteiten een bedrijf verder kunnen helpen, als je solliciteert. Dat benadrukte topmanager Dan Shapero van LinkedIn onlangs tegenover Business Insider.

Lees ook op Business Insider

Gewilde werkgevers worden bedolven onder sollicitaties. Volgens Shapero is de uitdaging van een werkzoekende in dit soort gevallen om op te vallen tussen alle andere gegadigden.

Volgens Shapero is het cruciaal dat je begrijpt welk probleem een potentiële werkgever wil oplossen. Van daaruit moet je erachter zien te komen hoe je “kan laten zien wat jij kan doen in die context”, aldus Shapero. Sollicitanten die zichzelf op die manier verkopen, zijn het meest succesvol, voegde Shapero hieraan toe.

LEES OOK: 7 manieren om indruk te maken op recruiters in de eerste 5 minuten van een sollicitatiegesprek