Het is de sterkste verkoopstijging sinds 2007, toen de verkopen op Black Friday met 8,3 procent stegen. De detailhandel in de Verenigde Staten lokte op de dag na Thanksgiving tientallen miljoenen klanten met grote kortingen en vervroegde en verlengde openingstijden. In 2010 steeg de verkoop op Black Friday met slechts 0,3 procent, aldus ShopperTrak.
Ook de onlineverkopen op Black Friday zaten stevig in de lift en stegen met ruim 24 procent, aldus automatiseerder IBM, die de onlinetransacties van 500 detailhandelaren meet.
Slechts een dag
ShopperTrak waarschuwde echter dat de sterke verkoop op Black Friday niet hoeft te betekenen dat de verkopen in het gehele feestdagenseizoen sterk zullen zijn. ,,Het is slechts één dag. Het is nog afwachten of consumenten dit gedrag zullen vasthouden gedurende het hele seizoen”, aldus het bedrijf. ShopperTrak voorspelt dat de verkopen in november en december met 3 tot 3,3 procent zullen stijgen.
De brancheorganisatie National Retail Federation verwacht dat 152 miljoen mensen op Black Friday en de dagen daarna een bezoek aan de winkels hebben gebracht. Dat is een stijging van 10 procent. De branchevereniging rekent voor heel november en december op een groei van de winkelverkopen met 2,8 procent tegen een stijging van 5,2 procent vorig jaar.
Belangrijkste dag
Black Friday is veruit de belangrijkste dag van het jaar voor de Amerikaanse detailhandel. De dag na Thanksgiving wordt gezien als hét moment waarop winkeliers zwarte cijfers gaan schrijven, vandaar de naam Black Friday.
Black Friday wordt ook nauwlettend in de gaten gehouden door beleggers en economen omdat de Amerikaanse economie voor twee derde op de consumentenuitgaven drijft.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl