Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeksbureau Nielsen maandag presenteerde.
In de eerste drie kwartalen van 2009 zagen media hun inkomsten uit
advertenties dalen als gevolg van de kredietcrisis. In het vierde kwartaal
was er volgens Nielse met een stijging van 0,9 procent sprake van een
voorzichtig herstel.
Dagbladen gelijk
Vrijwel alle typen media hadden te maken met teruglopende inkomsten uit
advertenties. Opvallend is dat de dagbladen met 880 miljoen euro op exact
hetzelfde niveau uit kwamen als een jaar daarvoor. "Over het algemeen
is de indruk dat juist dit medium, naast de concurrentie van internet, het
meest te lijden heeft van de economische malheur”, aldus Nielsen.
Ten opzichte van een jaar eerder zijn de advertentiebestedingen aan televisie
in 2009 met 0,7 procent gedaald.
Unilever, KPN, Procter & Gamble, L’Oréal en Albert Heijn staken in 2009 het
meeste geld in advertenties. In 2008 vormden deze bedrijven ook al de top 5.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl