De Reclame Code Commissie heeft Albert Heijn op de vingers getikt vanwege een misleidende reclame voor een pastamachine.
Albert Heijn had in een folder een aanbieding staan voor een AH-pastamachine. Op de bijbehorende afbeelding stond echter een ‘Atlas 150 Wellness van Marcato’.
Een klant bestelde de pastamachine vervolgens in de veronderstelling dat hij een pastamachine van het Italiaanse Marcato kreeg – bij kenners bekend als de betere pastamachine. Groot was de teleurstelling dat hij geen Marcato, maar een pastamaker van het AH-huismerk kreeg opgestuurd.
Misleidende reclame
De hobbypastamaker stapte vervolgens naar de Reclame Code Commissie met de klacht dat hij was misleid. De commissie stelde klager op 25 augustus in het gelijk. Door een afbeelding van een Marcato te gebruiken, kon de klant er terecht van uitgaan dat de pastamachine van dat merk zou zijn, ook al stond er boven de foto in tekst dat het om een AH-pastamachine ging.
Albert Heijn bekende schuld: er was iets misgegaan. Het bedrijf zegt inmiddels passende maatregelen te hebben genomen.
De pastamaker haalde dan wel zijn gelijk, maar daar moet de hobbykok het mee doen. Albert Heijn bleek niet bereid een Marcato-pastamachine (winkelprijs: rond de 80 euro) te leveren tegen de geadverteerde prijs.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl