Topman Wiebe Draijer van Rabobank broedt op een nieuwe strategie voor de komende jaren. Een forse omwenteling komt eraan.

In december presenteert Rabobank zijn nieuwe strategie voor de komende jaren. Om die te bepalen is onder meer adviesbureau McKinsey ingehuurd. En de eerste contouren van het nieuwe masterplan komen al naar buiten: Het Financieele Dagblad schetst woensdag waar Rabobank naartoe wil, zich baserend op bronnen binnen de bank en een conceptversie van het document ‘Op weg naar Strategisch Kader 2016-2020’.

Hoe ziet dit plaatje eruit? Rabobank staat voor twee grote opgaven: de bank is te duur in vergelijking met de grote concurrenten ABN Amro en ING. Er moet dus iets aan de kosten worden gedaan, mede met het oog op de almaar toenemende invloed van digitaal bankieren. En op de tweede plaats zijn er de toezichteisen van internationale instanties die steeds scherper worden. Dat betekent plat gezegd: meer bufferkapitaal is nodig.

Inhoudelijk wil topman Draijer richting twee hoofdkernen, aldus het FD: het binnenlandse bankbedrijf en internationale diensten in de agri-foodsector. Het internationale bedrijf voor particulieren wordt bestempeld als ‘niet-strategisch’.

Duizenden banen op de tocht bij Rabobank

Concrete doelen moeten nog worden bepaald, maar het FD slingert op basis van zijn broninformatie al wel een paar getallen de wereld in.

1) Door nieuwe bezuinigingen bij Rabobank kunnen tot 8.000 banen extra verdwijnen, zowel op het hoofdkantoor als bij lokale vestigingen die een relatief grote overhead hebben.

2) De jaarwinst moet met 1 miljard euro omhoog om een concurrerend rendement te laten zien.

3) Om aan de nieuwe toezichteisen te voldoen moet er niet alleen meer bufferkapitaal komen, maar zal ook de omvang van de balans moeten dalen: 100 tot 150 miljard euro aan leningen, vooral woninghypotheken, moeten worden afgestoten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl