Volgens WPC heeft Rabobank zijn klanten rondom het product OpMaat Hypotheek
misleid.
WPC stelt dat Rabobank zijn klanten onjuist heeft voorgelicht over
risico’s, verkeerd heeft geadviseerd en overlijdensrisicopremies verborgen
heeft gehouden. De klachten richten zich behalve tegen Rabobank Nederland
ook tegen enkele lokale Rabobankvestigingen en Interpolis, een verzekeraar
die vroeger onderdeel was van Rabobank. Nu is Eureko de eigenaar van
Interpolis.
"WPC roept al een tijdje dat ze dit gingen doen. Dus eigenlijk is er niets
nieuws onder de zon", reageerde een woordvoerder van Rabobank. De zegsman
stelde dat Rabobank het besluit van de Ombudsman, Jan Wolter Wabeke, afwacht.
Volgens WPC heeft Rabobank naar schatting 100.000 OpMaat
Hypotheek-producten verkocht. De stichting schat dat klanten bruto 4 miljard
euro aan premie hebben ingelegd. "Circa 25 procent gaat tijdens de looptijd
op aan kosten. Daarnaast wordt nog een hoog variabel bedrag aan
risicopremies berekend", aldus de stichting.
WPC wil dat Rabobank klanten compensatie biedt. De stichting stelt dat de bank
tot dusver collectief overleg weigert. Rabobank geeft toe niets te zien in
een dialoog. "Want wij praten met onze klanten", aldus de Rabo-zegsman.
Volgens WPC worden ook individuele klachten van klanten veelal afgewezen of
zelfs niet eens beantwoord.
Bij de stichting zijn ongeveer 10.000 mensen met een OpMaat Hypotheek
aangesloten. In totaal behartigt WPC samen met de Vereniging Consument &
Geldzaken ongeveer 75.000 mensen met een beleggingsverzekering. De twee
clubs daagden eerder verzekeraars Nationale Nederlandsen (ING) en Amev
(Fortis) voor de rechter. Rabobank is de eerste bank die wordt gedaagd,
aldus WPC.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl