Waarom stopt Rabobank met zijn internetbank voor ondernemers? Een woordvoerder
legt uit.
Is dit een bezuiniging?
"Nee, dit getuigt van realiteitszin."
Was een internetbank voor ondernemers toch niet zo’n goed idee?
"Jawel. Bizner is behoorlijk succesvol gebleken. Bizner heeft ongeveer
15.000 klanten."
Maar dat is toch niet heel veel? Er zijn bijna een miljoen zzp’ers…
"Het doel was 7.000 ondernemers te bereiken. Dat lukte heel snel doordat
we in het begin rap groeiden. Later stagneerde dat. Veel starters weten nu
ook gewoon de weg naar de Rabobank te vinden. Van alle ondernemers bankiert
41 procent bij de Rabobank."
Waarom is Rabo Bizner in 2007 begonnen?
"Wij kregen signalen van klanten dat er behoefte was aan een internetbank
zonder fratsen voor ondernemers. Dit bleek iets anders te liggen."
Hoe dan?
"Bizner is echt alleen een internetbank, zonder kantoren en zonder
adviseurs. Je kon er een soort light ondernemerspakket afnemen en een
krediet afsluiten tot 5.000 euro. Zeker als een bedrijf gaat groeien blijkt
er toch vaak behoefte te zijn aan een gesprek met een adviseur. Veel
Bizner-klanten hebben daarom tevens een gewone ondernemersrekening bij de
Rabobank. Ook bijvoorbeeld om bij een kantoor geld te kunnen afstorten."
Bizner wordt nu geïntegreerd in de Rabobank. Waarom werd oorspronkelijk
besloten een apart dochterbedrijf op te richten?
"We kwamen met een nieuw innovatief concept. Het ging sneller om dat
onder een eigen vlag te doen, dan het te integreren in de rest van het
bedrijf. Inmiddels bieden we op Rabobank.nl ook een volwaardig
dienstenpakket voor ondernemers aan, dus is een eigen label niet meer nodig."
Hoeveel geld heeft Bizner gekost?
"Daar doen wij geen uitspraken over."
Wat gebeurt er met de twintig mensen die bij Bizner werken?
"De komende twee jaar behouden zij gewoon hun baan. Bizner blijft tot
eind 2011 doordraaien. Daarna wordt geprobeerd voor hen een ander plekje
binnen Rabobank te vinden."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl