De voorraden van TomTom lopen op, de markten lopen terug en in de VS verliest het bedrijf marktaandeel aan Garmin, schrijft analist Hans Slob. Klanten kopen bovendien veel vaker goedkope navigatiekastjes en niet de duurdere varianten. Een reclamecampagne zou daar verandering in moeten brengen.
Daarnaast ziet de bank weinig vooruitgang op het gebied van ‘plan B’. Het afgelopen jaar heeft TomTom slechts een nieuw contract voor in-dash, ingebouwde, apparatuur binnengehaald. Desalniettemin hoopt de bank op progressie op dat gebied. Ook zou TomTom volgens de Rabo kans maken om TeleAtlas-gegevens te leveren voor de nieuwe kaarten van Apple.
De zwakke toplijn
Ondanks de zwakke toplijn verwacht de bank dat de brutomarge in 2011 zou moeten stijgen tot 50-51 procent, van 49 procent in 2010.
Verder schroeft de bank de verwachting voor de omzet in 2011 met 13 procent omlaag tot 1,236 miljard euro en gaat de verwachting voor de ebitda over 2011 met 40 procent naar beneden tot 145,8 miljoen euro. De bank houdt nog wel een hold-advies, maar gooit de richtprijs omlaag van 6 euro per aandeel tot 3,30 per aandeel.
TomTom noteerde donderdag 3 procent lager op 3,49 euro. De AEX noteerde vlak tot licht positief.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl