Volgens Rabo zal TomTom er niet in slagen de krimpende verkopen van navigatieapparatuur te compenseren door meer software te verkopen. Consumentenverkopen dalen op dit moment met 23 procent op jaarbasis, terwijl de omzet uit de verkoop van software slechts met 9 procent stijgt. Die stijging zou volgens Rabo-analist Hans Slob minstens 12 procent op jaarbasis moeten bedragen om de dalende omzet uit de verkoop van navigatieapparatuur te compenseren. TomTom zal hier naar verwachting van Rabo niet in slagen, waardoor de omzet eind 2013 met 400 miljoen euro zal zijn gedaald.

TomTom zal volgens Rabo moeten ingrijpen om de negatieve trend tot staan te brengen. Het bedrijf krijgt het advies een overnamepartner te zoeken, het bedrijf van de beurs halen of de PND-divisie af te stoten door een joint venture aan te gaan met een sterke partner.

Woensdag om 10.50 uur noteerde het aandeel 2,1 procent lager op 3,32 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl