Als het aan de PvdA ligt, krijgt iemand die voor het eerst op de bon gaat wegens bijvoorbeeld te hard rijden een lagere boete.

Hardleerse automobilisten die keer op keer de fout in gaan zouden juist een een hogere boete moeten krijgen, meent Duco Hoogland, Tweede Kamerlid voor de PvdA. Hoogland wil dat “structurele verkeersovertreders” hun leven beteren.

“Iemand die een keertje een kleine verkeersovertreding maakt met honderden euro’s beboeten helpt de verkeersveiligheid niet vooruit. Boetes moeten er zijn om gevaarlijk gedrag te bestraffen, niet om de staatskas te vullen. Laten we daarom vooral de mensen aanpakken die keer op keer in de fout gaan, en tegelijkertijd soepeler zijn voor mensen die een foutje begaan”, zegt Hoogland.

Weggebruiker is melkkoe

Het PvdA-Kamerlid haakt aan op een rapport van de Algemene Rekenkamer waaruit bleek dat hoge boetes niet echt helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Nederland is één van de landen met de hoogste verkeersboetes in Europa.

De ANWB uitte vorig jaar al kritiek op het boetebeleid van het kabinet. Volgens de autobond worden verkeersboete niet gebruikt om de verkeersveiligheid te vergroten, maar om de schatkist te spekken. Volgens de ANWB zouden verkeersboetes een logische relatie moeten hebben met de ernst van de overtreding, zou er gerichter moeten worden gehandhaafd en moet de acceptgiro binnen 24 uur op de mat vallen.

Lees ook

Verkeersboete boven de 225 euro? Dan mag je vanaf 1 juli in termijnen betalen

Lees ook op Business Insider

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl