Champagne-makers leden afgelopen jaar een gevoelige nederlaag: in 2013 werden er wereldwijd voor het eerst meer flessen van de Italiaanse bubbeltjeswijn Prosecco verkocht. Franse producenten rekenen op herstel dit jaar, maar vraag is of dat genoeg is om de Italiaanse opmars te stuiten.
De vlag ging uit in Italië toen begin dit jaar bleek dat er in 2013 307 miljoen flessen Prosecco waren verkocht, tegen 304 miljoen flessen Champagne.
De Italiaanse bubbeltjeswijn is al een aantal jaar in opmars als alternatief voor Champagne en de economische crisis heeft daarbij een handje geholpen.
Prosecco versus Champagne
Eén van de voordelen van Prosecco is de gemiddeld lagere prijs van minder dan een tientje tot iets meer dan 20 euro voor een behoorlijk goede variant. Champagnes zitten vaak in een hogere prijsklasse oplopend vanaf 20 euro.
Volgens sommige culinaire experts biedt Prosecco ook meer flexibiliteit, als aperitief en maaltijdbegeleider.
Maar de boeren uit de Franse Champagnestreek houden moed. Uit een rondgang van persbureau Reuters blijkt dat Champagnemakers voor 2014 rekenen op een lichte plus van de verkopen tot zo'n 308 miljoen flessen. Dat zou moeten resulteren een een omzet van zo'n 4,5 miljard euro, het op één na beste cijfer ooit.
2007 was gemeten in omzet het beste jaar ooit voor Champagne, met een omzet van 4,56 miljard euro.
Champagne herstelt, dankzij Britse zakenbankiers
Frankrijk is met 55 procent van de afzet over 2013 nog altijd de belangrijkse afnemer van Champagne, maar in het thuisland stagneren de verkopen. De groei moet komen van de export, onder meer naar het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Het Verenigd Koninkrijk is goed voor ongeveer 10 procent van de Champagneverkopen. Franse exporteurs zien momenteel vooral de bestellingen vanuit de Londense City aantrekken, waar zakenbankiers een behoorlijk jaar achter de rug hebben, aldus Reuters.
Ook in Duitsland trekken de Champagneverkopen aan, terwijl de verkoop in Italië, na het crisisjaar 2013, stabiliseert.
Wat doen Amerikanen?
Grote vraag is wat er dit jaar in de VS gebeurt, want juist daar ondervindt Champagne geduchte concurrentie van de Italiaanse Prosecco.
In de twaalf maanden tot 6 december dit jaar zijn de verkopen van Prosecco in de Verenigde Staten met 32 procent gestegen, bericht zakenkrant The Wall Street Journal op basis van data van onderzoeksbureau Nielsen. Maar dat zegt niet alles, want de laatste weken van het jaar zijn cruciaal voor de uiteindelijke verkoopcijfers.
In 2013 werden er in totaal 17,8 miljoen flessen Champagne in de VS verkocht, terwijl er omgerekend 27,5 miljoen standaardflessen Prosecco (0,75 liter) over de toonbank gingen in Amerika. De groei van Prosecco in de VS lag afgelopen jaar op 27 procent, tegen ongeveer 1 procent groei voor Champagne.
Ook dit jaar krijgen de Fransen het naar verwachtig zwaar: "Prosecco is met afstand de sterkste groeier binnen het segment van de bubbelwijnen", aldus de Amerikaanse wijnadviseur Jon Fredrikson tegenover de Wall Street Journal.
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Lees ook
Hoe Albert Heijn de grote steden in Nederland domineert
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl