Dit systeem lijkt daarmee op de OV-fiets, die nu al op veel stations te huur
is.
Dit schrijft Het
Financieele Dagblad donderdag 10 december.
"We werken met meerdere partijen samen om het voor elkaar te krijgen",
zegt een woordvoerder van ProRail. "Wij zullen niet de auto’s leveren,
maar wij hebben wel een heel elektriciteitsnetwerk, dus het moet geen
probleem zijn om laadpunten aan te leggen." In januari kan de
spoorbeheerder meer details geven.
Opladen
Gisteren bleek dat ProRail zich op meerdere vlakken sterk wil maken voor de
elektrische auto. Vlak voor een debat in de Tweede Kamer over de elektrische
auto bracht ProRail naar buiten dat het ook inductielussen wil aanleggen op
snelwegen. Elektrische auto’s die hieroverheen rijden, worden dan vanzelf
opgeladen.
Minister: kerntaak is spoor
Dit kan een ongeoorloofde stap zijn voor de spoorbeheerder. ProRail heeft
enkel de taak om te zorgen voor een goed spoornetwerk. Toch reageerde
verkeersminister Eurlings niet afwijzend op de plannen. "De
kernopdracht van ProRail is zorgen voor het spoor", zei hij gisteren in
het Tweede Kameroverleg. "Dat blijft zo. Maar ik heb er niets tegen als
ze hun overcapaciteit van elektriciteit buiten de spits gebruiken voor
bijvoorbeeld laadpunten. Ik moet alleen nog zien hoe, ik heb zelf het
inductiekoken nog niet eens onder de knie."
Nederland testland
De komst van de elektrische auto is ook zeer gewenst, benadrukte ministers
Van der Hoeven (Economische Zaken) en Eurlings gisteren opnieuw. Over
ongeveer tien jaar wil het kabinet dat er 200.000 elektrische auto's in het
land rijden. En Nederland moet wereldwijd bekend worden als hét land om
nieuwe elektrische voertuigen te testen.
"Nederland is bij uitstek geschikt", zei Eurlings. "Mensen
rijden hier veel korte ritten omdat de steden dicht bij elkaar liggen. En
als je een schop in de grond steekt, dan raak je al een elektriciteitskabel."
Het kabinet heeft 65 miljoen euro uitgetrokken om 'gidsland' te worden in
elektrisch vervoer.
Kamerleden zijn het daar in het algemeen mee eens, zo bleek gisteren in de
Tweede Kamer. Ook de VVD is voor, al stelt woordvoerder Charlie Aptroot wel
een duidelijke voorwaarde. "Het moet niet duurder worden om met gewone
benzineauto's en dieselauto's te rijden", zei hij. "Als er een
lastenverzwaring komt, gaat de VVD dwarsliggen."
Nog wel hobbels op de weg
Er zijn alleen de nodige barrières te overwinnen. De elektrische auto is nog
duur, de actieradius is beperkt en opladen kost minstens enkele uren. En
zolang elektriciteit in kolencentrales wordt opgewekt is een elektrische
auto nauwelijks schoner dan een zuinige dieselauto.
Milieuorganisatie Natuur en Milieu en de drie technische universiteiten hebben
daarom het 'Formule E-team' opgericht, dat de ontwikkelingen moet aanjagen.
Onder andere Eneco, Rabobank en de ANWB hebben zich aangesloten. Het team,
dat onder leiding staat van prins Maurits, gaat volgens Eurlings in januari
van start.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl