De wortels van Friesland Foods gaan terug tot 1879, toen boeren de
Arnhemsche Melkinrichting oprichtten. Ook andere boeren verenigden zich om
samen melk, kaas en andere zuivelproducten te leveren aan consumenten. Vanaf
dat moment ontstonden tal van zuivelfabriekjes, vooral coöperaties, die
later fuseerden.
Friesland Foods ontstond in 1997 uit een fusie van vier zuivelcoöperaties: de
uit het Arnhemse bedrijf voortgekomen zuivelcoöperatie Coberco, Friesland
Dairy Foods, Twee Provinciën en Zuid-Oost Hoek.
In de afgelopen jaren voegde het bedrijf verschillende merken aan zijn
assortiment toe, waaronder Chocomel en Fristi, die het overnam van Nutreco.
Ook het buitenland lonkte voor Friesland Foods. Het zuivelbedrijf kocht
verscheidene bedrijven over de landsgrenzen, onder andere in Peru, Vietnam,
Indonesië en Chili.
In 2005 kreeg het bedrijf het predicaat Koninklijk vanwege zijn goede
prestaties en rijke historie. De bekendste merken van het concern zijn
Appelsientje, Chocomel, Frico, Fristi en Friesche Vlag.
Het bedrijf is nog steeds in handen van melkveehouderijen. In totaal heeft de
coöperatie 9.700 leden. Friesland Foods realiseerde vorig jaar met 15.300
werknemers een omzet van 4,7 miljard euro. De zuivelonderneming is
wereldwijd vertegenwoordigd in meer dan 100 landen.
De coöperatieve zuivelonderneming Campina is net als zijn beoogde
fusiepartner Friesland Foods geworteld in het boerenland. Melkveehouders
stonden aan het einde van de 19e eeuw aan de wieg van Campina, dat in de
loop der jaren is uitgegroeid tot een internationale onderneming.
De melkveehouders bundelden hun krachten in zuivelcoöperaties, waarbij ze voor
gezamenlijke rekening en risico melk gingen verwerken en verkopen. Uit de
fusie van enkele kleinere coöperaties ontstond in 1947 in Eindhoven de
Coöperatieve Zuivelvereniging 'De Kempen', die voor het eerst de merknaam
Campina gebruikt. Campina is de naam die de Romeinen gaven aan het
natuurgebied De Kempen, ten zuiden van Eindhoven.
Nieuwe fusies volgden na 1947, met als laatste grootste die tussen Melkunie
Holland (een samenvoeging van coöperaties in West-Nederland) en Campina in
1989. Campina Melkunie wordt in augustus 2001 omgedoopt tot Campina, een
merknaam die het in buitenland beter doet.
In de loop der jaren is er veel veranderd bij de onderneming, maar het
coöperatieve karakter bleef onaangetast: Campina is nog altijd het
gezamenlijk eigendom van melkveehouders. Inmiddels zijn dat er zo'n 8000. De
melk die zij leveren is de grondstof voor tal van producten, waarmee de
onderneming (6300 werknemers) vorig jaar een omzet realiseerde van 3,6
miljard euro.
Campina voert merken als Botergoud, Fruttis, Optimel en Mona. Met
zuivelproducten als Vifit ('voor evenwicht van de darmflora') en
vleesvervanger Valess speelt de onderneming in op de gezondheidstrend.
Daarnaast is Campina via DMV International, Creamy Creation en Nutrifeed
wereldwijd actief als leverancier van ingrediënten voor de voedings- en
farmaceutische industrie.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl