De twee partijen ondertekenden woensdag een samenwerkingsovereenkomst om de
windmolens te ontwikkelen.

Speciale masten
Voor de proef moeten speciale masten worden ontworpen die op twee poten staan.
De treinen kunnen er dan onderdoor rijden.

De initiatiefnemers houden de proef in het Sloegebied. De bouw begint naar
verwachting in 2011. In 2012 zal de eerste elektriciteit worden geleverd.
"In overleg met gemeenten, provincie en andere belanghebbenden wordt nog
onderzocht hoeveel turbines kunnen worden geplaatst”, liet ProRail op de
Dag van de Duurzaamheid weten.

Op meer tracés
ProRail liet weten goed naar de veiligheid en de ruimtelijke inpassing te
kijken. Na een evaluatie van dit eerste zogenoemde railwindproject bekijken
de initiatiefnemers of nog meer tracés in aanmerking komen voor dit concept.
Het initiatief sluit volgens een woordvoerder "naadloos aan bij de strategie
van minister Jacqueline Cramer om windparken aan te leggen rond bestaande
infrastructuur”.

Het milieu is een van de speerpunten van de spoorwegbeheerder. Zo komen
bijvoorbeeld op de nieuwe stations in Utrecht en Rotterdam zonnecellen op de
perronkappen en gebruikt de toekomstige Hanzelijn aardwarmte om de wissels
vorstvrij te houden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl